Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Integrating smart contracts & non-fungible tokens into a video game

Sorvoja, Jani (2025)

 
Avaa tiedosto
Sorvoja_Jani.pdf (1.093Mt)
Lataukset: 


Sorvoja, Jani
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122294
Tiivistelmä
​​Lohkoketjuteknologian integrointi videopeleihin tuo mukanaan uudenlaisia digitaalisen omistajuuden malleja, joiden avulla pelaajat voivat aidosti omistaa ja hallita pelinsisäisiä omaisuuksiaan. Tämä opinnäytetyö implementoi NFT:eitä ja älysopimuksia peliympäristöön kehittämällä prototyypin keräilykorttipelistä. Työssä käytetyt pelikortit olivat ERC-721-standardin mukainen NFT-rahake, jonka pystyi luomaan ja vaihtamaan muiden pelaajien kanssa Ethereumin älysopimusten avulla Sepolia-testiverkossa.

​Prototyyppi rakennettiin Unityllä ja integroitu lohkoketjuun käyttäen Nethereum-kirjastoa sekä Infura etäkäsittelykutsua. Se salli pelaajien luoda ainutlaatuisia pelikortteja, katsoa heidän kokoelmaansa sekä vaihtaa korttejaan muiden pelaajien kanssa. Vaihtomekanismi perustui älysopimuksiin, jotka varmistavat omistajuuden ja suorittavat vaihdon turvallisesti lohkoketjussa.

​Opinnäytetyö osoittaa lohkoketjuteknologian olevan sovellettavissa peleihin, mutta se toi mukanaan haasteita, kuten älysopimuksien suunnittelun, NFT:iden hyväksyntäprosessit, palkkiorajoitukset ja hajautetun tunnistautumisen. Vaikka tässä työssä ei keskitytty pelimekaniikkojen rakentamiseen, se luo toimivan pohjan lohkoketjupohjaiselle omaisuudenhallinnalle. Tulokset osoittavat, että lohkoketjujen käyttö peleissä voi lisätä omistajuuden läpinäkyvyyttä ja pelaajan vaikutusmahdollisuuksia pelissä. Skaalautuvuus ja käyttökokemuksien parantaminen vaativat jatkokehitystä.​
 
​The integration of blockchain technology into video games introduces new models of digital ownership which enable players to truly own and manage their in-game assets. This thesis implements non-fungible tokens (NFTs) and smart contracts within a game environment by developing a prototype of a collectible card game. Each card in the game is represented as a ERC-721 token, minted and traded with other players via Ethereum smart contracts on Sepolia testnet.

​The prototype, built in Unity and integrated with blockchain using Nethereum and Infura, allows players to mint unique cards, view their collection, and trade with other players. The trading mechanisms include on-chain logic to verify ownership and ensure that swaps between players are conducted securely.

​The project demonstrates feasibility and challenges of using blockchain in games, which includes smart contract design, token approval mechanisms, gas limitations, and decentralized user authentication. While this prototype leaves out full gameplay mechanics, it successfully creates a foundation for blockchain-based asset management. The results suggest that blockchain can enhance transparency and player agency in video games, although scalability and UX remain for future development.​
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste