Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuvastin : lapsen ja nuoren oman taidesuhteen vahvistaminen kuvataideharrastuksen tukena

Mannio-Turunen, Katariina (2025)

 
Avaa tiedosto
Mannio-Turunen_Katariina.pdf (4.027Mt)
Lataukset: 


Mannio-Turunen, Katariina
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122332
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut vahvistaa kuvataidetta harrastavien lasten ja nuorten omaa taidesuhdetta, jotta mahdollisimman monen oppilaan hyvä harrastus jatkuisi läpi teinivuosien aina aikuisuuden kynnykselle asti. Samalla tarkasteltiin taiteilijaopettajan erityistä roolia osana taiteen perusopetusta ja kuvataiteen harrastamista. Kehittämistyönä toteutettiin neljän erilaisen kuvataideharjoitteen sarja osana lasten ja nuorten opintoja Rauman kuvataidekoulussa ja Rauman harrastamisen mallin yläkouluikäisten ryhmässä syksyn ja talven 2024–2025 aikana. Harjoitteet oli suunniteltu siten, että ne mukailivat erilaisia taiteellisen prosessin lähtökohtia ja kuvataiteen työskentelytapoja ja pyrkivät näin vahvistamaan lasten ja nuorten omaa taidesuhdetta ja tukemaan oppilaan kiinnittymistä harrastukseen.
Työskentelyä dokumentoitiin ja havainnoitiin huolellisesti valokuvin ja muistiinpanoin koko prosessin ajan. Aineistoa kerättiin kehittämistyötä varten suunnitellun hymiöpalautemallin ja loppukyselyn avulla. Kehittämistyön aikana tehdyissä havainnoissa ja kyselyn tuloksissa korostui oppilaiden sitoutuneisuus kyseisiin tehtäviin ja ryhmän keskinäinen luottamus sekä hyvä tunnelma, joka syntyi yhteisen työskentelyn aikana. Näiden tulosten perusteella voidaan päätellä, että lasten ja nuorten oma taidesuhde on vahvistunut ja työskentely juuri heille suunniteltujen kuvataideharjoitteiden parissa koettiin mielekkäänä ja antoisana.
 
This Master’ s thesis was made to strengthen children and young people’ s own relation towards art as we wish for them to continue their studies in visual arts throughout their teenage years and into adulthood. At the same time, the special role of artist teacher in basic education in the arts and in the pursuit of visual arts was examined.
Series of four different visual art exercises were implemented as part of the studies of children and young people at the Rauma School of Fine Arts and Rauma Model for leisure activities Middle School Art Club. These exercises were designed to adapt different starting points of artistic work and working methods in visual arts thus aiming to strengthen the student’s attachment to their hobby.
The work was carefully observed and documented with photographs and notes throughout the process. Data was collected using a smiley face feedback template and a final survey designed especially for this development work. Observations made during the development work highlighted the students’ commitment to these exercises in question, the mutual trust within every group and the good atmosphere that was created during the joint work. Based on these results, it can be concluded that the children and young people’s own relation towards art has been strengthened and working on these four special visual arts exercises, which were designed specifically for them, was felt to be very meaningful and rewarding.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste