OLKA Satapsykiatrian asiakkaiden palvelukokemuksen selvittäminen palvelumuotoilun tueksi
Forsman, Fia; Kurumaa, Aleksi; Porri, Sanna (2025)
Forsman, Fia
Kurumaa, Aleksi
Porri, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022214
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli asiakaskyselyn avulla saada tietoa OLKA Satapsykiatrian pisteen tunnettavuudesta sekä kerätä toiveita ja tarpeita asiakkailta sekä heidän omaisiltaan pisteen kehittämiseksi. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla tilaaja voi kehittää OLKA Satapsykiatrian palveluita asiakaslähtöisesti. Tutkimuskysymyksenä oli, mitä toiveita ja tarpeita asiakkailla on OLKA Satapsykiatrian toiminnan ja palveluiden kehittämiseksi. Opinnäytetyön tilaaja oli Sata-OLKA.
Opinnäytetyössä avattiin keskeisinä käsitteinä OLKA Satapsykiatria, palvelukokemus ja palvelumuotoilu. Lisäksi kuvattiin tutkimuksen toteuttaminen ja tulokset. Lopuksi pohdittiin eettisyyttä ja luetettavuutta, jatkokehittämisideoita sekä oppimisprosessia ja ammatillista kasvua.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat mielenterveyspotilaat ja heidän omaisensa, jotka asioivat Satasairaalan OLKA Satapsykiatrian toimipisteellä, Satapsykiatrian osastoilla tai poliklinikoilla sekä OLKA Satapsykiatrian järjestämissä tapahtumissa.
Aineistonkeruumenetelmänä oli asiakaskysely, joka toteutettiin paperisella kyselylomakkeella. Asiakaskysely oli vastattavissa OLKA Satapsykiatrian toimipisteellä ja Satapsykiatrian valoaulassa. Kyselyyn vastasi 19 mielenterveysasiakasta/omaista. Yksi kyselylomake hylättiin, koska siihen oli vastattu vain taustatiedot (N 18). Vastausprosentti oli 36 %.
Tuloksista selvisi, että opasteet OLKA Satapsykiatrian pisteelle ovat selkeät ja puolet vastaajista tiesivät OLKA Satapsykiatrian pisteen olemassaolosta. Eniten toivottiin kahdenkeskistä keskustelua OLKA-edustajan, kokemusasiantuntijan tai vierailevien yhdistysten henkilöiden kanssa. Yli puolet vastaajista toivoivat tiedottamista sosiaalisen median kautta. OLKA Satapsykiatrian pisteelle toivottiin eniten yhdistyksien tai tietyn aiheen teemapäiviä, enemmän kokemusasiantuntijoiden vierailuja ja runsaammin vierailevia yhdistyksiä
Opinnäytetyössä avattiin keskeisinä käsitteinä OLKA Satapsykiatria, palvelukokemus ja palvelumuotoilu. Lisäksi kuvattiin tutkimuksen toteuttaminen ja tulokset. Lopuksi pohdittiin eettisyyttä ja luetettavuutta, jatkokehittämisideoita sekä oppimisprosessia ja ammatillista kasvua.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat mielenterveyspotilaat ja heidän omaisensa, jotka asioivat Satasairaalan OLKA Satapsykiatrian toimipisteellä, Satapsykiatrian osastoilla tai poliklinikoilla sekä OLKA Satapsykiatrian järjestämissä tapahtumissa.
Aineistonkeruumenetelmänä oli asiakaskysely, joka toteutettiin paperisella kyselylomakkeella. Asiakaskysely oli vastattavissa OLKA Satapsykiatrian toimipisteellä ja Satapsykiatrian valoaulassa. Kyselyyn vastasi 19 mielenterveysasiakasta/omaista. Yksi kyselylomake hylättiin, koska siihen oli vastattu vain taustatiedot (N 18). Vastausprosentti oli 36 %.
Tuloksista selvisi, että opasteet OLKA Satapsykiatrian pisteelle ovat selkeät ja puolet vastaajista tiesivät OLKA Satapsykiatrian pisteen olemassaolosta. Eniten toivottiin kahdenkeskistä keskustelua OLKA-edustajan, kokemusasiantuntijan tai vierailevien yhdistysten henkilöiden kanssa. Yli puolet vastaajista toivoivat tiedottamista sosiaalisen median kautta. OLKA Satapsykiatrian pisteelle toivottiin eniten yhdistyksien tai tietyn aiheen teemapäiviä, enemmän kokemusasiantuntijoiden vierailuja ja runsaammin vierailevia yhdistyksiä