Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vertaisryhmässä koettujen haasteiden merkitys nuoren kouluun kiinnittymiseen

Ristilä, Heidi (2025)

Avaa tiedosto
Ristila_Heidi.pdf (442.5Kt)
Lataukset: 


Ristilä, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten nuorten vertaissuhteissa koetut haasteet vaikuttavat kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa ja toisen asteen opinnoissa. Vertaissuhteet ovat nuoruudessa keskeisiä psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kannalta. Kouluun kiinnittymisellä on puolestaan merkittävä vaikutus nuoren hyvinvointiin, oppimiseen ja tulevaisuuden näkymiin.

Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva ilmiöstä. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin 16 tutkimusta ja hankeraporttia, jotka käsittelivät kouluun kiinnittymistä ja kouluhyvinvointia vuosilta 2017–2025. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin, ja esiin nousseita teemoja tarkasteltiin teemoittelun avulla.

Opinnäytetyön tulosten mukaan vertaisryhmästä syrjäytyminen kouluympäristössä on merkittävä kouluun kiinnittymistä heikentävä tekijä. Se ilmenee ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksina sekä kiusatuksi joutumisena. Myös sosioemotionaalisen kompetenssin haasteet, vertaissuhteiden hierarkkisuus sekä koulukielteisten vertaisten negatiivinen mallintaminen nousivat esiin kouluun kiinnittymistä heikentävinä tekijöinä.

Tulokset korostavat, että vertaissuhteiden haasteilla on kielteinen vaikutus nuorten koulunkäyntiin. Koulun tulisikin pystyä tunnistamaan varhaiset merkit kouluun kiinnittymisen heikkenemisestä, jotta nuoren koulupolku säilyisi eheänä. Tutkielmassa painottui ryhmäyttämisen merkitys sekä turvallisen kouluilmapiirin edellytys oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste