Vertaisryhmässä koettujen haasteiden merkitys nuoren kouluun kiinnittymiseen
Ristilä, Heidi (2025)
Ristilä, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten nuorten vertaissuhteissa koetut haasteet vaikuttavat kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa ja toisen asteen opinnoissa. Vertaissuhteet ovat nuoruudessa keskeisiä psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kannalta. Kouluun kiinnittymisellä on puolestaan merkittävä vaikutus nuoren hyvinvointiin, oppimiseen ja tulevaisuuden näkymiin.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva ilmiöstä. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin 16 tutkimusta ja hankeraporttia, jotka käsittelivät kouluun kiinnittymistä ja kouluhyvinvointia vuosilta 2017–2025. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin, ja esiin nousseita teemoja tarkasteltiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vertaisryhmästä syrjäytyminen kouluympäristössä on merkittävä kouluun kiinnittymistä heikentävä tekijä. Se ilmenee ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksina sekä kiusatuksi joutumisena. Myös sosioemotionaalisen kompetenssin haasteet, vertaissuhteiden hierarkkisuus sekä koulukielteisten vertaisten negatiivinen mallintaminen nousivat esiin kouluun kiinnittymistä heikentävinä tekijöinä.
Tulokset korostavat, että vertaissuhteiden haasteilla on kielteinen vaikutus nuorten koulunkäyntiin. Koulun tulisikin pystyä tunnistamaan varhaiset merkit kouluun kiinnittymisen heikkenemisestä, jotta nuoren koulupolku säilyisi eheänä. Tutkielmassa painottui ryhmäyttämisen merkitys sekä turvallisen kouluilmapiirin edellytys oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva ilmiöstä. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin 16 tutkimusta ja hankeraporttia, jotka käsittelivät kouluun kiinnittymistä ja kouluhyvinvointia vuosilta 2017–2025. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin, ja esiin nousseita teemoja tarkasteltiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vertaisryhmästä syrjäytyminen kouluympäristössä on merkittävä kouluun kiinnittymistä heikentävä tekijä. Se ilmenee ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksina sekä kiusatuksi joutumisena. Myös sosioemotionaalisen kompetenssin haasteet, vertaissuhteiden hierarkkisuus sekä koulukielteisten vertaisten negatiivinen mallintaminen nousivat esiin kouluun kiinnittymistä heikentävinä tekijöinä.
Tulokset korostavat, että vertaissuhteiden haasteilla on kielteinen vaikutus nuorten koulunkäyntiin. Koulun tulisikin pystyä tunnistamaan varhaiset merkit kouluun kiinnittymisen heikkenemisestä, jotta nuoren koulupolku säilyisi eheänä. Tutkielmassa painottui ryhmäyttämisen merkitys sekä turvallisen kouluilmapiirin edellytys oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.