Miten sosiaali- ja terveydenhuollon maksukatto ja vapaakortti toimivat asiakkaan näkökulmasta
Manni, Anne (2025)
Manni, Anne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sosiaali- ja terveydenhuollon maksukatto ja vapaakortti toimivat asiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyöongelman selvittämiseksi tarkasteltiin, mitä toimenpiteitä asiakkaan ja palveluntarjoajan eli hyvinvointialueen tulee tehdä ennen vapaakortin saamista tai myöntämistä sekä maksukaton ylittymisen ja vapaakortin myöntämisen taloudellisia vaikutuksia asiakkaalle. Empiriaosiossa selvitettiin palveluntarjoajien tarjoamaa tietoa maksukatosta tarkastelemalla niiden verkkosivuja.
Työn teoriaosiossa selvitettiin maksukaton määritelmä, maksukattoa kerryttävät asiakasmaksut sekä maksukaton ylittymisen perusteet ja vaikutukset. Tietoperustana olivat lait, asetukset ja säädökset, joihin maksukaton määräytyminen perustuu ja liittyy ja joissa asiakasmaksuista säädetään sekä oikeuskirjallisuus sekä viranomaisten sekä hyvinvointialueiden julkaisuja.
Työ toteutettiin laadullisena arviointitutkimuksena. Aineisto kerättiin palveluntarjoajien verkkosivuilta tiedonhakulomakkeelle, johon oli valittu tarkasteltavaksi asiakkaalle maksukatosta merkityksellisiä asioita. Kerätty aineisto luokiteltiin, kvantifioitiin ja eriteltiin tutkimusaineistoksi, joka analysoitiin sisällönanalyysillä johtopäätösten tekoa varten.
Tuloksena saatiin tietoa siitä, millaista suomenkielistä tietoa maksukatosta on tarjolla palveluntarjoajan verkkosivuilla. Tulokset osoittivat, että tietoa maksukatosta on saatavilla, mutta niin tarjolla olevan tiedon määrässä kuin sisällössä on vaihtelua palveluntarjoajien välillä.
Työn teoriaosiossa selvitettiin maksukaton määritelmä, maksukattoa kerryttävät asiakasmaksut sekä maksukaton ylittymisen perusteet ja vaikutukset. Tietoperustana olivat lait, asetukset ja säädökset, joihin maksukaton määräytyminen perustuu ja liittyy ja joissa asiakasmaksuista säädetään sekä oikeuskirjallisuus sekä viranomaisten sekä hyvinvointialueiden julkaisuja.
Työ toteutettiin laadullisena arviointitutkimuksena. Aineisto kerättiin palveluntarjoajien verkkosivuilta tiedonhakulomakkeelle, johon oli valittu tarkasteltavaksi asiakkaalle maksukatosta merkityksellisiä asioita. Kerätty aineisto luokiteltiin, kvantifioitiin ja eriteltiin tutkimusaineistoksi, joka analysoitiin sisällönanalyysillä johtopäätösten tekoa varten.
Tuloksena saatiin tietoa siitä, millaista suomenkielistä tietoa maksukatosta on tarjolla palveluntarjoajan verkkosivuilla. Tulokset osoittivat, että tietoa maksukatosta on saatavilla, mutta niin tarjolla olevan tiedon määrässä kuin sisällössä on vaihtelua palveluntarjoajien välillä.