Toimittaja-auditointiprosessi
Huuhka, Henni (2025)
Huuhka, Henni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on toimittaja-auditointiprosessin kehittäminen kohdeyrityksessä, joka toimii prosessiteollisuuden alalla. Työn tavoitteena oli luoda yritykselle selkeä ja yksityiskohtainen auditointiprosessi, jonka avulla voidaan hallita toimittajia ja vähentää toimittajiin liittyviä riskejä.
Kohdeyritys on kokenut merkittäviä haasteita toimittajahallinnassa, erityisesti globaalien kriisien, kuten Covid-19-pandemian ja Ukrainan sodan, aiheuttamien toimituskatkosten vuoksi. Tällä hetkellä yrityksellä ei ole selkeää toimittaja-auditointiprosessia, ja auditointeja on suoritettu vain satunnaisesti.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin haastatteluja, dokumenttianalyysiä ja prosessianalyysiä. Haastattelut suoritettiin kohdeorganisaation eri osastojen edustajien kanssa, ja dokumenttianalyysissä tarkasteltiin olemassa olevia auditointikäytäntöjä ja -dokumentteja.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin yksityiskohtainen toimittaja-auditointiprosessi, joka sisältää auditointikriteerit, menetelmät ja aikataulut. Prosessi jaettiin neljään päävaiheeseen: aloitus, suunnittelu, toteutus ja raportointi. Lisäksi luotiin auditointikaavake, joka auttaa systemaattisessa ja yhdenmukaisessa toimittajien arvioinnissa.
Uusi auditointiprosessi parantaa kohdeyrityksen kykyä hallita toimittajia ja vähentää toimittajiin liittyviä riskejä. Prosessi auttaa myös tunnistamaan kehityskohteita toimittajien toiminnassa ja seuraamaan parannustoimenpiteiden vaikutuksia. Jatkuva seuranta ja prosessin kehittäminen ovat keskeisiä tekijöitä toimittajahallinnan onnistumisessa.
Kohdeyritys on kokenut merkittäviä haasteita toimittajahallinnassa, erityisesti globaalien kriisien, kuten Covid-19-pandemian ja Ukrainan sodan, aiheuttamien toimituskatkosten vuoksi. Tällä hetkellä yrityksellä ei ole selkeää toimittaja-auditointiprosessia, ja auditointeja on suoritettu vain satunnaisesti.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin haastatteluja, dokumenttianalyysiä ja prosessianalyysiä. Haastattelut suoritettiin kohdeorganisaation eri osastojen edustajien kanssa, ja dokumenttianalyysissä tarkasteltiin olemassa olevia auditointikäytäntöjä ja -dokumentteja.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin yksityiskohtainen toimittaja-auditointiprosessi, joka sisältää auditointikriteerit, menetelmät ja aikataulut. Prosessi jaettiin neljään päävaiheeseen: aloitus, suunnittelu, toteutus ja raportointi. Lisäksi luotiin auditointikaavake, joka auttaa systemaattisessa ja yhdenmukaisessa toimittajien arvioinnissa.
Uusi auditointiprosessi parantaa kohdeyrityksen kykyä hallita toimittajia ja vähentää toimittajiin liittyviä riskejä. Prosessi auttaa myös tunnistamaan kehityskohteita toimittajien toiminnassa ja seuraamaan parannustoimenpiteiden vaikutuksia. Jatkuva seuranta ja prosessin kehittäminen ovat keskeisiä tekijöitä toimittajahallinnan onnistumisessa.