TAMK:n tulevaisuuden käyttöön soveltuvien drone-ohjelmistojen vertailu
Tolvanen, Lauri (2025)
Tolvanen, Lauri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122454
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa,ja sen tavoitteena on löytää Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön ohjelmisto, jolla voidaan suorittaa ja suunnitella reittipistelentoja. TAMK:n koneosastolla on käytössä 16 dronea, joista jokainen eroaa toisistaan joko merkiltään taimalliltaan. Erityisesti opinnäytetyössä kiinnitetään huomiota DJI:n valmistamiin droneihin, sillä suurin osa TAMK:lla olevista droneista on DJI:n valmistamia.
Opinnäytetyössä esitellään erilaisia vaihtoehtoisia ohjelmistoja reittipistelentojen suorittamista varten sekä valitaan yksi ohjelmisto, jonka käyttöön luodaan ohjeistus. Tavallisesti näin monimuotoisen drone-laivueen käytössä olisi useita erilaisia reittipistelento-ohjelmistoja, mutta useita droneja vaativiin operaatioihin ei ole järkevää käyttää montaa erilaista ohjelmistoa.
Ohjeistuksen tavoite on, että reittipistelentojen laatimisen oppimiskäyrä madaltuu, niin että reittipistelentoja päästään suorittamaan aiempaa aikaisemmin ja turvallisemmin. Lisäksi tavoite on saada lentojen suunnittelu osittain standardisoitua. Standardisoimalla osan reittipistelennon vaiheista voidaan pienentää inhimillisten virheiden ja lennonaikaisten onnettomuuksien mahdollisuutta.
Opinnäytetyössä käydään läpi myös dronen lennättämiseen liittyvää lainsäädäntöä Suomessa sekä Tampereen ammattikorkeakoulun drone-laivueeseen liittyviä huomionarvoisia asioita.
Opinnäytetyössä luotu ohjeistus reittipistelentojen suunnitteluun ja toteuttamiseen on pintapuolinen ja tarkoitettu käyttäjien ensikosketukseksi droneihin. Ohjeistusta voidaan jatkokehittää haastavampia lennolla tehtäviä toimenpiteitä varten, mikäli ohjeistuksen laajentaminen koetaan tarpeelliseksi.
Opinnäytetyössä esitellään erilaisia vaihtoehtoisia ohjelmistoja reittipistelentojen suorittamista varten sekä valitaan yksi ohjelmisto, jonka käyttöön luodaan ohjeistus. Tavallisesti näin monimuotoisen drone-laivueen käytössä olisi useita erilaisia reittipistelento-ohjelmistoja, mutta useita droneja vaativiin operaatioihin ei ole järkevää käyttää montaa erilaista ohjelmistoa.
Ohjeistuksen tavoite on, että reittipistelentojen laatimisen oppimiskäyrä madaltuu, niin että reittipistelentoja päästään suorittamaan aiempaa aikaisemmin ja turvallisemmin. Lisäksi tavoite on saada lentojen suunnittelu osittain standardisoitua. Standardisoimalla osan reittipistelennon vaiheista voidaan pienentää inhimillisten virheiden ja lennonaikaisten onnettomuuksien mahdollisuutta.
Opinnäytetyössä käydään läpi myös dronen lennättämiseen liittyvää lainsäädäntöä Suomessa sekä Tampereen ammattikorkeakoulun drone-laivueeseen liittyviä huomionarvoisia asioita.
Opinnäytetyössä luotu ohjeistus reittipistelentojen suunnitteluun ja toteuttamiseen on pintapuolinen ja tarkoitettu käyttäjien ensikosketukseksi droneihin. Ohjeistusta voidaan jatkokehittää haastavampia lennolla tehtäviä toimenpiteitä varten, mikäli ohjeistuksen laajentaminen koetaan tarpeelliseksi.