Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

YouTube näkyvyyden välineenä : jazzduon promootiovideo tapaustutkimuksen kohteena

Saarimäki, Heidi (2025)

Avaa tiedosto
Saarimaki_Heidi.pdf (1.151Mt)
Lataukset: 


Saarimäki, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122288
Tiivistelmä
Muusikot ovat jo pitkään hyödyntäneet YouTubea musiikkinsa markkinointiin ja yleisön tavoittamiseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka YouTube toimii näkyvyyden välineenä, erityisesti aloittelevan artistin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tarkasteltiin Seppänen & Saarimäki -jazzduon YouTubeen julkaisemaa promootiovideota ja siihen liittyvää analytiikkaa. Työssä käsiteltiin myös videon tuotantoprosessia.

Taustateoriassa perehdyttiin laadukkaan videotuotannon periaatteisiin sekä YouTuben toimintaa alustana. Tutkimuksessa pyrittiin vastaamaan kysymyksiin: kuinka hyvin promootiovideo yleisöä, mitkä tekijät vaikuttivat sen näkyvyyteen, ja mitä YouTube-analytiikasta voidaan päätellä katsojien käyttäytymisestä. Aineistonkeruu perustui YouTuben analytiikkatyökaluihin sekä sosiaalisen median julkaisujen seurantaan.

Tulokset osoittivat, että videon näkyvyys perustui vahvasti ulkoisiin lähteisiin, erityisesti Instagramin ja Facebookin kautta tapahtuvaan markkinointiin. Sosiaalisten medioiden välinen liikenne ei kuitenkaan suoraan korreloinut YouTuben katselukertojen kanssa. Tapaustutkimus tarjosi realistisen kuvan siitä, millaisia haasteita aloitteleva musiikkikokoonpano ja YouTube-kanavan kautta tehty promootio kohtaa näkyvyyden saavuttamisessa Suomessa. Analytiikan perusteella tunnistettiin useita kehityskohteita tulevaa sisällöntuotantoa ja markkinointia varten.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste