Uutiskirjeen vaikutus uusiin kuntosaliasiakkaisiin
Laukkanen, Janika (2025)
Laukkanen, Janika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222614
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyyttä voidaan sanoa palvelutoiminnan jatkuvuuden edellytykseksi. Se on suuressa roolissa asiakaskokemuksen kannalta ja vaikuttaa myös siihen palaako asiakas palveluun uudelleen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kattava asiakastyytyväisyyskysely Porihallin kuntosalin uusille asiakkaille. Sillä selvitettiin, millä tavalla tervetuliaiskirjeen viestintätapa ja sisältö tukevat uusien kuntosaliasiakkaiden aloitusvaihetta.
Opinnäytetyön teoreettisenviitekehyksen avulla selvitettiin tutkimuksen empiirisiä lähtökohtia ja perusteita. Teoreettinen osa pohjautui asiakastyytyväisyyden, -uskollisuuden ja -kokemuksen käsitteisiin. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sähköpostimarkkinointia ja kuinka luodaan hyvä uutiskirje. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös 7P markkinointimallia, sillä se oli olennaisessa osassa tervetuliaiskirjeen luomista, sekä sillä pystyttiin perustelemaan monia asiakastyytyväisyyskyselyssä olevia kysymyksiä.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, johon saatiin yhteensä 68 vastausta. Tutkimuksen tulosten esittämisessä on käytetty erilaisia kaavioita, millä on pystytty kuvaamaan, kuinka tervetuliaiskirjeen sisältö on tukenut uusia kuntosaliasiakkaita. Vastauksien perusteella tervetuliaiskirjeellä on ollut positiivinen vaikutus uusin kuntosaliasiakkaisiin ja se on tukenut heitä uudella salilla käymisessä. Lisäksi vastauksista saatiin hyviä kehitysehdotuksia kuntosalille, tervetuliaiskirjeen parantamiseen, sekä muuhun viestintään ja markkinointiin.
Opinnäytetyön teoreettisenviitekehyksen avulla selvitettiin tutkimuksen empiirisiä lähtökohtia ja perusteita. Teoreettinen osa pohjautui asiakastyytyväisyyden, -uskollisuuden ja -kokemuksen käsitteisiin. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sähköpostimarkkinointia ja kuinka luodaan hyvä uutiskirje. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös 7P markkinointimallia, sillä se oli olennaisessa osassa tervetuliaiskirjeen luomista, sekä sillä pystyttiin perustelemaan monia asiakastyytyväisyyskyselyssä olevia kysymyksiä.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, johon saatiin yhteensä 68 vastausta. Tutkimuksen tulosten esittämisessä on käytetty erilaisia kaavioita, millä on pystytty kuvaamaan, kuinka tervetuliaiskirjeen sisältö on tukenut uusia kuntosaliasiakkaita. Vastauksien perusteella tervetuliaiskirjeellä on ollut positiivinen vaikutus uusin kuntosaliasiakkaisiin ja se on tukenut heitä uudella salilla käymisessä. Lisäksi vastauksista saatiin hyviä kehitysehdotuksia kuntosalille, tervetuliaiskirjeen parantamiseen, sekä muuhun viestintään ja markkinointiin.