IoT:n käyttö Suomen logistiikkayrityksien kalustohuollon suunnittelussa
Suominen, Olavi (2025)
Suominen, Olavi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää IoT:n käyttöä Suomessa kalustohuollossa ja sen suunnittelussa. Vastaukset näihin saatiin teoriasta ja haastateltiin alan ammattilaisia. Teoria haettiin asiantuntijoiden kirjoista, blogeista ja nettiartikkeleista. Haastattelut tehtiin puoli struktuurisesti kysyen mielipiteitä ja kokemuksia IoT:sta. Ennen siihen pääsyä selitettiin mikä IoT on, sen historiaa ja millainen on IoT-teknologia.
Kun tiedettiin IoT:n käsite, niin voitiin siirtyä IoT:n käyttöön logistiikassa. Tässä osiossa annettiin esimerkkejä IoT:n tavoitteista ja hyödyistä logistiikassa kuten yleisturvallisuuden parantamisesta, toimitustuotteiden, lavojen ja kollien seuraaminen, raakadatan muuttamisen ymmärrettävään muotoon, joka pystyy tehostamaan liiketoimintaa. Samalla käytiin läpi IoT:n haasteet, esteet ja mahdollisuudet logistiikassa. Luvun lopussa otettiin muutama käyttöesimerkkitapaus.
Kun tiedettiin mikä IoT on ja miten sitä voitiin käyttää logistiikassa, niin voitiin siirtyä IoT:n käyttöön kalustohuollossa ja sen suunnittelussa, jossa käytiin läpi neljä käsitettä, jotka IoT pystyy tarjoamaan kalustohuoltoon. Etävalvonta, etähallinta, etäpäivitykset ja ennakoiva huolto. Jotta nämä toimisivat, niin tarvitaan työkalustoon anturit, pilvipalvelu, johon anturit lähettävät tiedon, josta se menee käyttäjäpäätteeseen, jossa ohjelma muuttaa tämän tie-don ymmärrettävään muotoon.
Haastattelut tehtiin kasvokkain, jossa kysymyslistan ja jatkokysymysten kautta saatiin kokemuksia ja mielipiteitä IoT:sta logistiikassa ja kalustohuollossa. Näin saatiin tietoon IoT:n tärkeys, mahdolliset haasteet ja esteet, uhkatekijät ja mahdollisuudet haastateltavien mielestä.
Lopulta yhteenvedossa pääteltiin IoT:n tilanteesta Suomessa, mitä haluttaisiin lisää IoT:sta, jaoteltiin IoT kalustohuollossa eri tasoille ja selitettiin mitä ne tasot sisältävät.
Kun tiedettiin IoT:n käsite, niin voitiin siirtyä IoT:n käyttöön logistiikassa. Tässä osiossa annettiin esimerkkejä IoT:n tavoitteista ja hyödyistä logistiikassa kuten yleisturvallisuuden parantamisesta, toimitustuotteiden, lavojen ja kollien seuraaminen, raakadatan muuttamisen ymmärrettävään muotoon, joka pystyy tehostamaan liiketoimintaa. Samalla käytiin läpi IoT:n haasteet, esteet ja mahdollisuudet logistiikassa. Luvun lopussa otettiin muutama käyttöesimerkkitapaus.
Kun tiedettiin mikä IoT on ja miten sitä voitiin käyttää logistiikassa, niin voitiin siirtyä IoT:n käyttöön kalustohuollossa ja sen suunnittelussa, jossa käytiin läpi neljä käsitettä, jotka IoT pystyy tarjoamaan kalustohuoltoon. Etävalvonta, etähallinta, etäpäivitykset ja ennakoiva huolto. Jotta nämä toimisivat, niin tarvitaan työkalustoon anturit, pilvipalvelu, johon anturit lähettävät tiedon, josta se menee käyttäjäpäätteeseen, jossa ohjelma muuttaa tämän tie-don ymmärrettävään muotoon.
Haastattelut tehtiin kasvokkain, jossa kysymyslistan ja jatkokysymysten kautta saatiin kokemuksia ja mielipiteitä IoT:sta logistiikassa ja kalustohuollossa. Näin saatiin tietoon IoT:n tärkeys, mahdolliset haasteet ja esteet, uhkatekijät ja mahdollisuudet haastateltavien mielestä.
Lopulta yhteenvedossa pääteltiin IoT:n tilanteesta Suomessa, mitä haluttaisiin lisää IoT:sta, jaoteltiin IoT kalustohuollossa eri tasoille ja selitettiin mitä ne tasot sisältävät.