Eläinavusteinen opetus ja kuntoutus Valterissa: Pieni opas suuriin kohtaamisiin
Mäkeläinen, Roosa (2025)
Mäkeläinen, Roosa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222726
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on eläinavusteinen erityisopetus ja kuntoutus
erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten parissa varhaiskasvatuksessa ja
perusopetuksessa. Opinnäytetyön tilaaja ja työelämäkumppani on Oppimis- ja
ohjauskeskus Valteri.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja laajentaa eläinavusteista työskentelyä tilaajan eri toimipisteissä selvittämällä, mitä asioita tulee huomioida
eläinavusteista opetusta ja kuntoutusta järjestettäessä. Tarkoituksena on
luoda tilaajan käyttöön informatiivinen opas, johon koottu tarvittava tieto asioista, joita tulee huomioida eläinavusteisuutta järjestettäessä. Tutkimuskysymysten avulla pyritään selvittämään, minkälaista osaamista henkilökunnalla
on eläinavusteisuudesta, minkälaista lisäohjeistusta tarvitaan eläinavusteisen
opetuksen ja kuntoutuksen järjestämiseen sekä minkälaisia tarpeita henkilökunnalla on oppaan suhteen.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka eteni
mukaillen tutkimuksellisen kehittämistyön prosessimallia. Aihetta lähestyttiin
konstruktiivisen tutkimuksen näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelmänä oli
teemahaastattelu ja tutkimuksessa haastateltiin kolmea Valterin henkilökunnan jäsentä. Tutkimusaineiston analyysityökaluna käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksesta selvisi, mikä on haastateltavien lähtötilanne ja millaista ohjeistusta he tarvitsevat aloittaakseen eläinavusteisuuden hyödyntämisen työssään. Haastattelujen pohjalta valittiin yhdessä tilaajan kanssa oppaaseen tulevat teemat, jotka olivat: lainsäädäntö ja asetukset, eettinen työskentely, koiranohjaajan koulutus, koiran soveltuvuus ja käytännön työskentely sekä suunnitelmallisuus, dokumentointi ja arviointi. Oppaan teorialähteenä hyödynnettiin kotimaista kirjallisuutta ja tutkittua tietoa sekä alalla toimivien yhdistyksien tarjoamaa tietoa.
erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten parissa varhaiskasvatuksessa ja
perusopetuksessa. Opinnäytetyön tilaaja ja työelämäkumppani on Oppimis- ja
ohjauskeskus Valteri.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja laajentaa eläinavusteista työskentelyä tilaajan eri toimipisteissä selvittämällä, mitä asioita tulee huomioida
eläinavusteista opetusta ja kuntoutusta järjestettäessä. Tarkoituksena on
luoda tilaajan käyttöön informatiivinen opas, johon koottu tarvittava tieto asioista, joita tulee huomioida eläinavusteisuutta järjestettäessä. Tutkimuskysymysten avulla pyritään selvittämään, minkälaista osaamista henkilökunnalla
on eläinavusteisuudesta, minkälaista lisäohjeistusta tarvitaan eläinavusteisen
opetuksen ja kuntoutuksen järjestämiseen sekä minkälaisia tarpeita henkilökunnalla on oppaan suhteen.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka eteni
mukaillen tutkimuksellisen kehittämistyön prosessimallia. Aihetta lähestyttiin
konstruktiivisen tutkimuksen näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelmänä oli
teemahaastattelu ja tutkimuksessa haastateltiin kolmea Valterin henkilökunnan jäsentä. Tutkimusaineiston analyysityökaluna käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksesta selvisi, mikä on haastateltavien lähtötilanne ja millaista ohjeistusta he tarvitsevat aloittaakseen eläinavusteisuuden hyödyntämisen työssään. Haastattelujen pohjalta valittiin yhdessä tilaajan kanssa oppaaseen tulevat teemat, jotka olivat: lainsäädäntö ja asetukset, eettinen työskentely, koiranohjaajan koulutus, koiran soveltuvuus ja käytännön työskentely sekä suunnitelmallisuus, dokumentointi ja arviointi. Oppaan teorialähteenä hyödynnettiin kotimaista kirjallisuutta ja tutkittua tietoa sekä alalla toimivien yhdistyksien tarjoamaa tietoa.