Hiontasuunnan vaikutus kappaleen pintajäännösjännityksiin : Barkhausen- ja röntgendiffraktiotutkimus
Nieminen, Timo (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222588
Tiivistelmä
Hionta on koneenosien valmistuksessa usein viimeinen työvaihe. Sen avulla saavutetaan kappaleeseen vaadittu pinnanlaatu ja tarkat mittatoleranssit. Vaikka nykyaikaisilla lastuavilla työstömenetelmillä päästäänkin varsin tarkkoihin mittoihin ja hyvään pinnanlaatuun, on hionta edelleen kilpailukykyinen menetelmä silloin, kun toleransseille ja pinnanlaadulle asetetaan tiukat vaatimukset.
Hionnassa, kuten muissakin ainetta poistavissa työstömenetelmissä, kappaleen pintakerrokseen syntyy jäännösjännityksiä. Niiden syntyyn vaikuttavat pääasiassa kolme tekijää: lämpötilan nopea nousu kontaktialueella, mekaaninen rasitus, sekä vähäisemmässä määrin materiaalissa tapahtuvat faasimuutokset.
Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, onko hiontasuunnalla vaikutusta kappaleen pintajäännösjännityksiin. Hiontasuunta voi olla joko myötä- tai vastasuuntainen, eli kappaleen pinta ja hiomalaikan kehä liikkuvat joko samaan tai vastakkaiseen suuntaan. Hiontasuunnalla on merkitystä, koska lastunmuodostus eroaa myötä- ja vastasuuntaisessa hionnassa.
Teräksestä valmistettuja, pintakarkaistuja ja esikoneistettuja lieriömäisiä kappaleita hiottiin muutaman kappaleen sarjoissa (pyöröhionta), ja kullekin sarjalle käytettiin keskenään identtisiä hiontaparametreja. Sen jälkeen kappaleiden pintajäännösjännityksiä tutkittiin Barkhausen kohina- ja röntgendiffraktiomittauksilla.
Mittauksista saadun datan perusteella hiontasuunnalla ei voitu osoittaa olevan merkittävää vaikutusta pintajäännösjännityksiin. On kuitenkin huomionarvoista, että hionnassa käytettiin melko maltillisia syöttöarvoja, jolloin kappaleeseen kohdistuvat voimat ja lämpövaikutukset olivat vähäisiä. Toisin sanoen hiontaprosessi oli erittäin stabiili. Aihetta olisi perusteltua tutkia lisää esimerkiksi säätämällä hionnan parametrejä tehokkaampaan aineenpoistoon, jolloin kappaleen pintakerros joutuisi suurempien kuormitusten alaiseksi.
Hionnassa, kuten muissakin ainetta poistavissa työstömenetelmissä, kappaleen pintakerrokseen syntyy jäännösjännityksiä. Niiden syntyyn vaikuttavat pääasiassa kolme tekijää: lämpötilan nopea nousu kontaktialueella, mekaaninen rasitus, sekä vähäisemmässä määrin materiaalissa tapahtuvat faasimuutokset.
Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, onko hiontasuunnalla vaikutusta kappaleen pintajäännösjännityksiin. Hiontasuunta voi olla joko myötä- tai vastasuuntainen, eli kappaleen pinta ja hiomalaikan kehä liikkuvat joko samaan tai vastakkaiseen suuntaan. Hiontasuunnalla on merkitystä, koska lastunmuodostus eroaa myötä- ja vastasuuntaisessa hionnassa.
Teräksestä valmistettuja, pintakarkaistuja ja esikoneistettuja lieriömäisiä kappaleita hiottiin muutaman kappaleen sarjoissa (pyöröhionta), ja kullekin sarjalle käytettiin keskenään identtisiä hiontaparametreja. Sen jälkeen kappaleiden pintajäännösjännityksiä tutkittiin Barkhausen kohina- ja röntgendiffraktiomittauksilla.
Mittauksista saadun datan perusteella hiontasuunnalla ei voitu osoittaa olevan merkittävää vaikutusta pintajäännösjännityksiin. On kuitenkin huomionarvoista, että hionnassa käytettiin melko maltillisia syöttöarvoja, jolloin kappaleeseen kohdistuvat voimat ja lämpövaikutukset olivat vähäisiä. Toisin sanoen hiontaprosessi oli erittäin stabiili. Aihetta olisi perusteltua tutkia lisää esimerkiksi säätämällä hionnan parametrejä tehokkaampaan aineenpoistoon, jolloin kappaleen pintakerros joutuisi suurempien kuormitusten alaiseksi.