Yhdistyksen toimintastrategia muutostilanteessa : case UU-Korihait ry
Kutila, Oskari (2025)
Kutila, Oskari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222875
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Uudenkaupungin Korihait -koripalloseuran toimintastrategiaa tilanteessa, jossa seuran kotiottelut siirtyvät vanhasta Pohitullin palloiluhallista uuteen Wintteri monitoimijataloon. Muutoksen tavoitteena on parantaa ottelutapahtuman laatua ja vastata paremmin katsojien odotuksiin. Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, millaisia strategisia, toiminnallisia ja asiakaskokemukseen liittyviä muutoksia seuran on tehtävä, jotta siirtymä uuteen toimintaympäristöön olisi onnistunut.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kotiotteluiden katsojilta sekä teemahaastattelulla, joka toteutettiin seuran johdon edustajan kanssa. Lisäksi hyödynnettiin strategista johtamista, asiakaskokemusta ja urheilumarkkinointia käsittelevää kirjallisuutta sekä aiempia opinnäytetöitä. Tutkimus osoittaa, että uuden areenan mahdollisuuksia ei voida hyödyntää täysimääräisesti ilman selkeää strategista suunnittelua ja sen jalkauttamista seuran kaikilla tasoilla.
Tulosten perusteella ottelutapahtuman kehittäminen edellyttää asiakaskokemuksen nostamista keskiöön, tapahtumakonseptin systematisointia ja henkilöstön sekä vapaaehtoisten perehdyttämistä yhteisiin tavoitteisiin. Uusi areena tarjoaa mahdollisuuden vahvistaa seuran brändiä, parantaa kannattajakokemusta ja lisätä seuran taloudellista kestävyyttä.
Opinnäytetyö tuottaa konkreettisia kehitysehdotuksia Korihait-seuran strategisen johtamisen tueksi. Lisäksi sen tuloksia voidaan hyödyntää laajemminkin muiden urheiluseurojen kehittämisessä muutostilanteissa, joissa toimintaympäristö tai asiakaskunta muuttuu.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kotiotteluiden katsojilta sekä teemahaastattelulla, joka toteutettiin seuran johdon edustajan kanssa. Lisäksi hyödynnettiin strategista johtamista, asiakaskokemusta ja urheilumarkkinointia käsittelevää kirjallisuutta sekä aiempia opinnäytetöitä. Tutkimus osoittaa, että uuden areenan mahdollisuuksia ei voida hyödyntää täysimääräisesti ilman selkeää strategista suunnittelua ja sen jalkauttamista seuran kaikilla tasoilla.
Tulosten perusteella ottelutapahtuman kehittäminen edellyttää asiakaskokemuksen nostamista keskiöön, tapahtumakonseptin systematisointia ja henkilöstön sekä vapaaehtoisten perehdyttämistä yhteisiin tavoitteisiin. Uusi areena tarjoaa mahdollisuuden vahvistaa seuran brändiä, parantaa kannattajakokemusta ja lisätä seuran taloudellista kestävyyttä.
Opinnäytetyö tuottaa konkreettisia kehitysehdotuksia Korihait-seuran strategisen johtamisen tueksi. Lisäksi sen tuloksia voidaan hyödyntää laajemminkin muiden urheiluseurojen kehittämisessä muutostilanteissa, joissa toimintaympäristö tai asiakaskunta muuttuu.