Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Virityspakosarjojen suunnittelu, valmistus ja testaus : Mercedes-Benz W210 E55 AMG

Kaerla, Teemu (2025)

Avaa tiedosto
Kaerla_Teemu.pdf (128.5Kt)
Lataukset: 


Kaerla, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222863
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on suunnitella ja valmistaa virityskäyttöön suunnitellut pakosarjat Mercedes-Benz W210 E55 AMG autoon, jossa on vapaasti hengittävä 5,4 litrainen M113 V8-moottori. Työssä keskitytään moottorin suorituskyvyn parantamiseen pakosarjojen avulla. Tavoitteena on lisätä tehoa sekä vääntömomenttia moottorin koko kierrosalueella.

Opinnäytetyö sisältää pakosarjojen suunnittelun, jossa putket mitoitetaan ja yhdistetään oikein hyödyntämällä moottoritekniikan ja virtausopin kirjallisuutta, verkkolähteitä sekä moottorivalmistajan tietokantaa. Valmistusvaiheessa putkimateriaalit leikataan, taivutetaan ja tig-hitsataan valmiiksi pakosarjoiksi. Testausvaiheessa moottorin suorituskykyä verrataan alkuperäisten ja uusien virityspakosarjojen välillä. Tavoitteeseen päästään, kun pakosarjojen suunnitteluvaihe on onnistunut ja moottorin suorituskyky kasvaa vakioon verrattuna. Parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi ajoneuvoon on tehtävä moottorinohjauksen uudelleenohjelmointi.

Työn lopputuloksena valmistuivat pakosarjat, jotka paransivat moottorin suorituskykyä merkittävästi alkuperäisiin verrattuna. Työn tavoitteet täyttyivät, sillä tehonmittaukset osoittivat selkeän parannuksen moottorin teho- ja vääntöarvoissa.
 
The objective of this project is to design and fabricate performance exhaust manifolds for the Mercedes-Benz W210 E55 AMG equipped with the naturally aspirated 5,4 liters M113 V8 engine. The focus of this thesis is on improving engine performance. The goal is to increase power and torque across the entire engine rpm range.

The thesis includes the design of the exhaust manifolds, where the pipes are properly sized and joined by utilizing different sources of information. During manufacturing, the pipes are cut, bent and tig welded into exhaust manifolds. In the testing phase, engine performance is compared between the original and the newly designed performance exhaust manifolds. The objective is met when the design succeeds and engine performance improves. For the best possible outcome, the vehicle’s engine control unit must also be reprogrammed.

The result of the work was the completed exhaust manifolds, which significantly improved engine performance compared to the original setup. The objectives were met, as power measurements showed a significant increase in engine power and torque values.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste