Sponsorointi ja yhteisöllisyys urheiluseuroissa : case: VG-62 jalkapallo
Leppänen, Oskari (2025)
Leppänen, Oskari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222835
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelin, miten yhteisöllisyyttä voidaan hyödyntää urheiluseurojen sponsoroinnissa. Tavoitteenani oli tuottaa käytännönläheisiä kehitysehdotuksia erityisesti pienemmillä paikkakunnilla toimivien urheiluseurojen ja yritysten välisen sponsorointiyhteistyön tueksi. Halusin selvittää, millä tavoin sponsorointi voisi olla enemmän kuin vain logonäkyvyyttä, ja miten siitä voisi kehittyä aidosti molempia osapuolia hyödyttävää kumppanuutta, joka rakentuu arvojen ja yhteisöllisyyden ympärille.
Työni perustui kokemuksiini VG-62 jalkapallojaostossa suoritetusta harjoittelusta. Harjoittelun aikana havainnoin seuran sponsorointikäytäntöjä ja kehitin konkreettisia työkaluja joukkueiden sponsoriviestinnän tueksi. Laadin muun muassa viestintä- ja sponsorointiohjeistuksia sekä järjestin koulu- ja päiväkotivierailuja, joiden avulla pyrittiin vahvistamaan seuran paikallista roolia ja tunnettuutta. Työni teoreettinen viitekehys pohjautui sponsorointia ja yhteisöllisyyttä käsittelevään kirjallisuuteen sekä artikkeleihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että hyvin suunniteltu viestintä, selkeät toimintamallit ja osallistuminen paikallisyhteisön toimintaan voivat vahvistaa urheiluseurojen houkuttelevuutta myös sponsorien näkökulmasta. Sponsorointia kannattaa lähestyä osana yhteisön arkea ja vuorovaikutusta, ei pelkästään näkyvyytenä.
Työni perustui kokemuksiini VG-62 jalkapallojaostossa suoritetusta harjoittelusta. Harjoittelun aikana havainnoin seuran sponsorointikäytäntöjä ja kehitin konkreettisia työkaluja joukkueiden sponsoriviestinnän tueksi. Laadin muun muassa viestintä- ja sponsorointiohjeistuksia sekä järjestin koulu- ja päiväkotivierailuja, joiden avulla pyrittiin vahvistamaan seuran paikallista roolia ja tunnettuutta. Työni teoreettinen viitekehys pohjautui sponsorointia ja yhteisöllisyyttä käsittelevään kirjallisuuteen sekä artikkeleihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että hyvin suunniteltu viestintä, selkeät toimintamallit ja osallistuminen paikallisyhteisön toimintaan voivat vahvistaa urheiluseurojen houkuttelevuutta myös sponsorien näkökulmasta. Sponsorointia kannattaa lähestyä osana yhteisön arkea ja vuorovaikutusta, ei pelkästään näkyvyytenä.