Maintaining and developing customer relationships after a business acquisition : case company X
Rodas, Joel (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222765
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin asiakassuhteiden ylläpitämiseen ja kehittämiseen liiketoimintakaupan jälkeen. Teoriaosuudessa keskityttiin asiakkaiden ostoprosessien muuttumiseen, myyjän rooliin nykypäivän yritysmaailmassa, liiketoimintakaupan vaikutuksiin, asiakassuhteiden ylläpitämisen ja kehittämisen tapoihin sekä liiketoimintakaupan jälkeisiin toimenpiteisiin ja sen aiheuttamiin riskeihin. Tapausosuudessa tarkasteltiin toimeksiantajayritys Yritys X:n liiketoimintakaupan ja sen jälkeisen ajan onnistumista sekä kolmen isoimman asiakkaan, että liiketoiminnan entisen omistajan toimesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tapausosuuden tiedot kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Lopuksi tutkimuksen tuloksia analysoitiin ja tärkeimpiä havaintoja pohdittiin toimeksiantajayrityksen kannalta. Analysoinnin pohjalta laadittiin johtopäätökset ja kehitysehdotukset Yritys X:lle liiketoimintakaupan onnistumisesta sekä siitä, mitä asioita yritys on hoitanut hyvin ja mitä tulisi parantaa.