Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ohjauksen sisältö murrosikäisten univaikeuksissa

Moisio, Netta; Pesu, Laura (2025)

 
Avaa tiedosto
Moisio_Pesu.pdf (772.6Kt)
Lataukset: 


Moisio, Netta
Pesu, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222661
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää murrosikäisten univaikeuksien
hoidonohjausta kouluterveydenhuollossa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen
avulla. Opinnäytetyössä käymme läpi yleisiä murrosikäisten univaikeuksia ja
niiden hoitoa, jota kouluterveydenhoitaja voi hyödyntää.


Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyöhömme valikoitui kymmenen tutkimusta. Tutkimuksista kuusi on suomenkielisiä ja neljä englanninkielisiä. Opinnäytetyöprosessin aikana etsimme vastausta tutkimuskysymykseen: ”Mikä on ohjauksen sisältö kouluterveydenhuollossa murrosikäisen univaikeuksissa?”


Aineiston sisällönanalyysimenetelmänä käytimme teemoittelua. Aineiston analysoinnin aloitimme lukemalla aineistomme tarkasti läpi etsien tietoa tutkimuskysymykseemme. Pääteemat olivat: kognitiivinen käyttäytymisterapia, psykologiset hoitomenetelmät, unenhuolto ja unihygienia, ruokavalio, liikunta, valoaltistus ja elektroniset laitteet sekä melatoniini.



Johtopäätöksenä todetaan, että ohjauksen sisältö koostuu ensisijaisesti unihygienian ja unenhuollon ohjauksesta. Unihäiriöiden hoidossa unihygienia ja
unenhuolto ovat keskiössä ja muiden hoitomuotojen rinnalla unettomuuden
hoitokeinot rakentuvat näiden ympärille. Unipäiväkirjalla on positiivinen vaikutus unettomuushäiriöiden hoidossa ja tutkimisessa. Kognitiivisten käyttäytymisterapian keinojen käyttäminen olisi hyvin tehokas unettomuuden hoitomuoto, mutta siihen kouluterveydenhoitajat tarvitsisivat lisäkoulutusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste