E-kirjasto kirjastoammattilaisen silmin
Korkalainen, Pinja (2025)
Korkalainen, Pinja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella kirjastoammattilaisten kokemuksia ja näkemyksiä E-kirjastosta osana yleisten kirjastojen palveluita. Tutkimus pyrki ymmärtämään, miten kirjastoammattilainen kokee E-kirjaston käytännön työssään, ja millaisena he näkevät sen roolin kirjaston palvelukartalla. Aihe on ajankohtainen, sillä E-kirjasto on otettu käyttöön vuonna 2024 yleisissä kirjastoissa.
Tutkimusaineisto kerättiin Kansalliskirjaston järjestämässä E-kirjastopäivässä, jossa toteutettiin laadullinen työpaja. Työpajaan osallistui kirjastoammattilaisia eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus nojaa aiempaan kirjallisuuteen muun muassa kirjastojen digitalisaatiosta, asiakaspalvelun laadusta ja henkilökunnan osaamisvaatimuksista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että E-kirjasto nähdään pääosin myönteisenä ja tarpeellisena palveluna, joka tukee saavutettavuutta ja alueellista tasa-arvoa. Samalla nousi esiin selkeitä haasteita, kuten henkilökunnan vaihteleva palvelutuntemus, tekniset ongelmat ja perehdytyksen hajanaisuus. E-kirjaston juurtuminen osaksi kirjaston arkea edellyttää jatkuvaa tukea, koulutusta ja yhteisöllistä oppimista.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että palvelun kehittämisessä on tärkeä huomioida henkilöstön tarpeet ja varmistaa selkeät viestintä- ja tukirakenteet.
Tutkimusaineisto kerättiin Kansalliskirjaston järjestämässä E-kirjastopäivässä, jossa toteutettiin laadullinen työpaja. Työpajaan osallistui kirjastoammattilaisia eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus nojaa aiempaan kirjallisuuteen muun muassa kirjastojen digitalisaatiosta, asiakaspalvelun laadusta ja henkilökunnan osaamisvaatimuksista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että E-kirjasto nähdään pääosin myönteisenä ja tarpeellisena palveluna, joka tukee saavutettavuutta ja alueellista tasa-arvoa. Samalla nousi esiin selkeitä haasteita, kuten henkilökunnan vaihteleva palvelutuntemus, tekniset ongelmat ja perehdytyksen hajanaisuus. E-kirjaston juurtuminen osaksi kirjaston arkea edellyttää jatkuvaa tukea, koulutusta ja yhteisöllistä oppimista.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että palvelun kehittämisessä on tärkeä huomioida henkilöstön tarpeet ja varmistaa selkeät viestintä- ja tukirakenteet.