Lapsen hyvinvoinnin tukeminen uusperheessä
Ollonen, Isa-Lotta; Siirtola, Sanni (2025)
Ollonen, Isa-Lotta
Siirtola, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222777
Tiivistelmä
Uusperheet ovat kasvava perhemuoto Suomessa, johon siirtyminen tuo paljon muutoksia elämään etenkin lapsen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät tukevat lapsen hyvinvointia uusperheessä ja mitkä asiat lapsen kasvuympäristössä vaikuttavat myönteisesti lapsen hyvinvointiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kuvaileva kirjallisuuskatsaus lapsen hyvinvointia tukevista tekijöistä uusperheessä sekä lapsen kasvuympäristössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Opinnäytetyön aineisto koostui pro gradu-tasoisista tai vertaisarvioiduista tutkimuksista ja tutkimusartikkeleista. Teemoittelusta muodostui alateemoja ja niitä kattavat tärkeimmät pääteemat, jotka avattiin kysymyskohtaisesti opinnäytetyössä.
Lapsen hyvinvointiin uusperheessä myönteisesti vaikuttavat erityisesti
läheisten ihmissuhteiden laatu, perhedynamiikka ja perheen sisäinen vuorovaikutus. Tärkeäksi nousevat myös emotionaalinen tuki vanhemmilta ja vanhemmuustaidot. Myös sisarussuhteet sekä suhde isovanhempiin ja muuhun tukiverkostoon ovat lapsen hyvinvointia tukevia tekijöitä. Kasvuympäristössä näiden lisäksi hyvinvointia edistävät lapsen osallisuus ja toimijuus omassa arjessaan sekä kodin turvallinen ja johdonmukainen ilmapiiri.
Uusperheen mukanaan tuomista muutoksista ja mahdollisista haasteita huolimatta, perheen ihmissuhteet voivat toimia merkittävänä suojaavana tekijänä lapselle. Tärkeään rooliin nousee lapsen suhde omiin vanhempiinsa. Laadukas lapsi-vanhempi-suhde edistää lapsen sopeutumista uuteen perhemuotoon ja vanhempipuoleen. Lisäksi on tärkeää muistaa tukea lapsen suhdetta etävanhempaan ja pyrkiä välttämään uskollisuusristiriitojen syntymistä.
Tutkimuksia uusperheistä etenkin pienen lapsen hyvinvoinnin näkökulmasta tarvitaan lisää. Lisäksi mielestämme olisi tärkeää tutkia sitä, kuinka varhaiskasvatusikäinen lapsi käsittää oman perheensä uusperheen muodostumisen jälkeen ja kuinka varhaiskasvatuksen ja perheen välisessä kasvatuskumppanuudessa huomioidaan uusperheen erityispiirteet.
Asiasanat: uusperhe, lapsi, hyvinvointi, kasvuympäristö Number of stepfamilies is increasing in Finland, and transitioning into one brings many changes, especially from the child’s perspective. The aim of this thesis was to examine which factors support a child's well-being in a blended family and which aspects of the growth environment have a positive impact on the child's well-being.
This thesis was conducted as a descriptive literature review. The data was analyzed using content analysis and thematic analysis. Subthemes and overarching main themes were identified and presented according to the research questions.
The child’s well-being in a stepfamily is positively influenced especially by the quality of close relationships, family dynamics, and internal family communication. Emotional support from parents and parenting skills also play an important role. In addition, sibling relationships, relationships with grandparents, and the wider support network are important for the child's well-being. Within the growth environment, a safe and consistent home atmosphere as well as the child’s agency in their daily life further promote well-being.
Despite the changes and potential challenges that a blended family may face, family relationships can serve as a significant protective factor for the child. The child’s relationship with their biological parents plays a key role. A high-quality parent-child relationship supports the child's adjustment to the new family structure and to the presence of a stepparent. It is also important to support the child's relationship with the non-residential parent to avoid loyalty conflicts.
Further research is needed on stepfamilies, particularly from the perspective of young children's well-being. In addition, we think it is important to study how a young child perceives their own family after the formation of a stepfamily, and how the special characteristics of the stepfamily are considered in the partnership between early childhood education and the family.
Keywords: stepfamily, child, well-being, growth environment
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Opinnäytetyön aineisto koostui pro gradu-tasoisista tai vertaisarvioiduista tutkimuksista ja tutkimusartikkeleista. Teemoittelusta muodostui alateemoja ja niitä kattavat tärkeimmät pääteemat, jotka avattiin kysymyskohtaisesti opinnäytetyössä.
Lapsen hyvinvointiin uusperheessä myönteisesti vaikuttavat erityisesti
läheisten ihmissuhteiden laatu, perhedynamiikka ja perheen sisäinen vuorovaikutus. Tärkeäksi nousevat myös emotionaalinen tuki vanhemmilta ja vanhemmuustaidot. Myös sisarussuhteet sekä suhde isovanhempiin ja muuhun tukiverkostoon ovat lapsen hyvinvointia tukevia tekijöitä. Kasvuympäristössä näiden lisäksi hyvinvointia edistävät lapsen osallisuus ja toimijuus omassa arjessaan sekä kodin turvallinen ja johdonmukainen ilmapiiri.
Uusperheen mukanaan tuomista muutoksista ja mahdollisista haasteita huolimatta, perheen ihmissuhteet voivat toimia merkittävänä suojaavana tekijänä lapselle. Tärkeään rooliin nousee lapsen suhde omiin vanhempiinsa. Laadukas lapsi-vanhempi-suhde edistää lapsen sopeutumista uuteen perhemuotoon ja vanhempipuoleen. Lisäksi on tärkeää muistaa tukea lapsen suhdetta etävanhempaan ja pyrkiä välttämään uskollisuusristiriitojen syntymistä.
Tutkimuksia uusperheistä etenkin pienen lapsen hyvinvoinnin näkökulmasta tarvitaan lisää. Lisäksi mielestämme olisi tärkeää tutkia sitä, kuinka varhaiskasvatusikäinen lapsi käsittää oman perheensä uusperheen muodostumisen jälkeen ja kuinka varhaiskasvatuksen ja perheen välisessä kasvatuskumppanuudessa huomioidaan uusperheen erityispiirteet.
Asiasanat: uusperhe, lapsi, hyvinvointi, kasvuympäristö
This thesis was conducted as a descriptive literature review. The data was analyzed using content analysis and thematic analysis. Subthemes and overarching main themes were identified and presented according to the research questions.
The child’s well-being in a stepfamily is positively influenced especially by the quality of close relationships, family dynamics, and internal family communication. Emotional support from parents and parenting skills also play an important role. In addition, sibling relationships, relationships with grandparents, and the wider support network are important for the child's well-being. Within the growth environment, a safe and consistent home atmosphere as well as the child’s agency in their daily life further promote well-being.
Despite the changes and potential challenges that a blended family may face, family relationships can serve as a significant protective factor for the child. The child’s relationship with their biological parents plays a key role. A high-quality parent-child relationship supports the child's adjustment to the new family structure and to the presence of a stepparent. It is also important to support the child's relationship with the non-residential parent to avoid loyalty conflicts.
Further research is needed on stepfamilies, particularly from the perspective of young children's well-being. In addition, we think it is important to study how a young child perceives their own family after the formation of a stepfamily, and how the special characteristics of the stepfamily are considered in the partnership between early childhood education and the family.
Keywords: stepfamily, child, well-being, growth environment