Kadonneet värit -pakopeli : pakopeli 7–12-vuotiaiden lasten toimintaterapeuttiseen arviointiin lastenpsykiatrialle
Leppälä, Sina; Paavola, Vilma; Salonen, Krista (2025)
Leppälä, Sina
Paavola, Vilma
Salonen, Krista
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222826
Tiivistelmä
Pakopelit ovat pelejä, joissa on tarkoitus ratkaista pulmia ja suorittaa erilaisia tehtäviä pelin tavoitteen saavuttamiseksi. Pelaaja kohtaa pelin aikana erilaisia pulmia, kuten lukkoja, arvoituksia ja ristikoita. Pakopelit voivat rakentua tarinan tai teeman ympärille ja pakenemisen sijaan tavoitteena voi olla myös mysteerin ratkaiseminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pakopeli arviointivälineeksi 7–12-vuotiaden lasten toimintaterapeuttiseen arviointiin Seinäjoen keskussairaalan lastenpsykiatrialle. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, Kuntoutuksen palvelualueen Toimintaterapiayksikkö. Kehittämistyö lähti toimeksiantajan tarpeesta monipuolistaa toimintakyvyn arvioinnissa havainnointiin käytettäviä toimintoja lastenpsykiatrialla.
Teoriapohjaan haettiin tietoa psyykkisestä kehityksestä keskilapsuudessa, toimintakyvyn arvioinnista, pakopeleistä ja pelillistämisestä. Etsityn teoriatiedon ja opinnäytetyöryhmän omien kokemusten pohjalta luotiin pakopelin tehtävät toiminnan analyysiä hyödyntäen. Pakopeli koottiin mahdollisimman kestävästi laminointia ja kierrätettyjä välineitä hyödyntäen.
Kehittämisprosessi koettiin onnistuneeksi, ja valmis pakopeli sai positiivista palautetta sen käytettävyydestä ja tarkoituksenmukaisuudesta. Opinnäytetyö antaa esimerkin siitä, kuinka pelillistetyt työkalut voivat rikastuttaa lasten toimintakyvyn arviointia, ja tarjota uudenlaisen näkökulman toimintaterapeuttiseen havainnointiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pakopeli arviointivälineeksi 7–12-vuotiaden lasten toimintaterapeuttiseen arviointiin Seinäjoen keskussairaalan lastenpsykiatrialle. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, Kuntoutuksen palvelualueen Toimintaterapiayksikkö. Kehittämistyö lähti toimeksiantajan tarpeesta monipuolistaa toimintakyvyn arvioinnissa havainnointiin käytettäviä toimintoja lastenpsykiatrialla.
Teoriapohjaan haettiin tietoa psyykkisestä kehityksestä keskilapsuudessa, toimintakyvyn arvioinnista, pakopeleistä ja pelillistämisestä. Etsityn teoriatiedon ja opinnäytetyöryhmän omien kokemusten pohjalta luotiin pakopelin tehtävät toiminnan analyysiä hyödyntäen. Pakopeli koottiin mahdollisimman kestävästi laminointia ja kierrätettyjä välineitä hyödyntäen.
Kehittämisprosessi koettiin onnistuneeksi, ja valmis pakopeli sai positiivista palautetta sen käytettävyydestä ja tarkoituksenmukaisuudesta. Opinnäytetyö antaa esimerkin siitä, kuinka pelillistetyt työkalut voivat rikastuttaa lasten toimintakyvyn arviointia, ja tarjota uudenlaisen näkökulman toimintaterapeuttiseen havainnointiin.