Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Analysering och optimering av företag X:s säljprocesser

Holmberg, Axel (2025)

Avaa tiedosto
Holmberg_Axel.pdf (937.0Kt)
Lataukset: 


Holmberg, Axel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322878
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om optimering och effektivisering av företag X säljprocessmodell. Företag X är en väletablerad aktör på B2B-marknaden och specialiserar sig inom tekniska lösningar och tjänster för andra företag. Företaget har flera olika försäljningsteam inom B2B-marknaden och följer en viss modell för säljprocessen i deras verksamhet, men har interna flaskhalsar som påverkar negativt på effektiviteten av dessa processer. En optimering av den nuvarande säljprocessen kräver en god förståelse för säljprocessers strukturer och B2B-försäljning som helhet.
Syftet med arbetet var att analysera och optimera den nuvarande säljprocessmodellen som är befintlig i företag X:s verksamheter genom att identifiera processmodellens styrkor, svagheter och utvecklingsmöjligheter. Undersökningen genomfördes med en kombination av studerande av olika studier och modeller samt olika kvalitativa metoder. Den kvalitativa delen genomfördes som en intervju med flera nyckelpersoner inom företag X som har en direkt koppling till säljprocessen. Förutom detta intervjuades Head of Nordic Growth inom företaget som gav sina insikter på slutresultatet. Utöver detta gjordes ett förslag för nytt ramverk för säljprocessmodellen, där fokuset var på effektivitet och noggrannhet.
Resultaten visar att det finns ett behov av en strukturerad och optimerad säljprocessmodell som skapar tydlighet och enhetlighet inom försäljarnas arbete. Den interna effektiviteten påverkas negativt av bristfällig kvalificering av kunder, oenhetlig dokumentation och svag efterföljning av säljprocessens olika steg. Det nya ramverket för en optimerad säljprocessmodell inkluderar även en checklista för säljare som säkerställer att dessa faktorer tas i beaktande och att inga kritiska steg förbises genom hela processen. Slutsatsen är att det finns potential för ett mer effektivt säljarbete då det förslagna ramverket för en ny säljprocessmodell implementeras till företag X:s verksamheter.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste