Merkityksellistä palvelua : yrittäjien hyvinvointia tukemaan
Lähdesmäki, Virve (2025)
Lähdesmäki, Virve
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322891
Tiivistelmä
Yrittäjyydellä on keskeinen merkitys yhteiskunnassa ja työelämässä. Yrittäjien
mielenterveys ja hyvinvointi ovat työhyvinvoinnin kehittämisen tärkeitä osia.
Valtakunnallisella tasolla Suomessa on havaittavissa yrittäjien
kuormittuneisuuden kasvamista ja avun piiriin hakeutumisen määrien
lisääntymistä. Hyvinvoivan ja kestävän yrittäjyyden tukemiseksi ja
mahdollistamiseksi tulevaisuudessa on tärkeää selvittää yrittäjien hyvinvointiin
vaikuttavia tekijöitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa yrittäjien hyvinvointiin
vaikuttavia kuormitus- ja voimavaratekijöitä sekä yrittäjille suunnatun palvelun
merkityksellisiä tekijöitä. Tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle ymmärrystä
yrittäjien hyvinvoinnista sekä kehitysideoita yrittäjille suunnattujen
ennaltaehkäisevien hyvinvointipalveluiden kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin valmista
kyselyaineistoa Yrittäjän Kriisikeskus -hankkeesta. Aineisto koostui
keskusteluavun ja vertaistoimintaryhmiin osallistuneiden yrittäjien
palvelukokemuksista. Aineisto analysoitiin teemoittelun ja taulukoinnin avulla.
Tulosten työstämistä jatkettiin palvelumuotoilun menetelmillä, joiden tuloksena
syntyi kehitysmallit toimeksiantajalle palveluiden kehittämisen tueksi. Yrittäjän
empaattista ymmärrystä visualisoitiin empatiakartan avulla ja palvelun
merkitykselliseksi koettuja tekijöitä palvelupolun avulla.
Tulosten perusteella Yrittäjän Kriisikeskukseen hakeutuneet yrittäjät kokevat
kuormitusta fyysisten ja psyykkisten haasteiden, sosiaalisen tuen puutteen ja
yrittäjyyden talouden sekä epävarmuuden vuoksi. Yrittäjien hyvinvointia
tukevia tekijöitä olivat itsereflektointi ja tilanteen kartoittaminen, konkreettiset
harjoitukset ja työkalut sekä sosiaalinen tuki. Palvelun myötä saavutetuissa
merkityksellisissä tekijöissä korostuivat vaikeasta tilanteesta eteenpäin
pääseminen, joka vaikutti osaltaan myös voimaantumisen kokemukseen.
Kaiken perustana toimi helposti saatavilla olevat ja ammattitaitoiset palvelut.
Merkityksellinen palvelu yrittäjille tarkoittaa ennen kaikkea vaikuttavuutta,
konkreettisuutta, saavutettavuutta sekä tunteen siitä, että palvelun avulla
pelkän puhumisen sijaan pääsee eteenpäin. Entrepreneurship plays a central role in society and working life. The mental
health and well-being of entrepreneurs are essential components of
occupational well-being. In Finland, there is a growing trend of entrepreneurs
experiencing increased stress and seeking help more frequently. To support
sustainable and thriving entrepreneurship in the future, it is important to
identify the factors that influence entrepreneurs’ well-being.
The purpose of this thesis is to explore the stressors and resources affecting
entrepreneurs’ well-being, as well as the elements that make support services
meaningful for them. The aim is to provide the commissioning organization
with insights into entrepreneurs’ well-being and development ideas for
preventive well-being services targeted at entrepreneurs.
This thesis was conducted as a qualitative study using existing survey data
from the Yrittäjän Kriisikeskus (Entrepreneurs´ Crisis Center) project. The data
consisted of service experiences from entrepreneurs who had participated in
individual support discussions and peer support groups. The data was
analyzed through thematic analysis and tabulation. The results were further
developed using service design methods, resulting in development models to
support the commissioner’s service development. Entrepreneurial empathy
was visualized using an empathy map, and meaningful service elements were
illustrated through a service journey map.
According to the results, entrepreneurs who sought help from the Yrittäjän
Kriisikeskus experienced stress due to physical and mental health challenges,
lack of social support, financial strain, and uncertainty related to
entrepreneurship. Supporting factors included self-reflection and situational
awareness, practical exercises and tools, and social support. The most
meaningful outcomes of the service were the ability to move forward from a
difficult situation and the resulting sense of empowerment. The foundation of
the service was its accessibility and professional quality. For entrepreneurs, a
meaningful service means effectiveness, practicality, accessibility, and the
feeling that it helps them move forward rather than just talk about problems.
mielenterveys ja hyvinvointi ovat työhyvinvoinnin kehittämisen tärkeitä osia.
Valtakunnallisella tasolla Suomessa on havaittavissa yrittäjien
kuormittuneisuuden kasvamista ja avun piiriin hakeutumisen määrien
lisääntymistä. Hyvinvoivan ja kestävän yrittäjyyden tukemiseksi ja
mahdollistamiseksi tulevaisuudessa on tärkeää selvittää yrittäjien hyvinvointiin
vaikuttavia tekijöitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa yrittäjien hyvinvointiin
vaikuttavia kuormitus- ja voimavaratekijöitä sekä yrittäjille suunnatun palvelun
merkityksellisiä tekijöitä. Tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle ymmärrystä
yrittäjien hyvinvoinnista sekä kehitysideoita yrittäjille suunnattujen
ennaltaehkäisevien hyvinvointipalveluiden kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin valmista
kyselyaineistoa Yrittäjän Kriisikeskus -hankkeesta. Aineisto koostui
keskusteluavun ja vertaistoimintaryhmiin osallistuneiden yrittäjien
palvelukokemuksista. Aineisto analysoitiin teemoittelun ja taulukoinnin avulla.
Tulosten työstämistä jatkettiin palvelumuotoilun menetelmillä, joiden tuloksena
syntyi kehitysmallit toimeksiantajalle palveluiden kehittämisen tueksi. Yrittäjän
empaattista ymmärrystä visualisoitiin empatiakartan avulla ja palvelun
merkitykselliseksi koettuja tekijöitä palvelupolun avulla.
Tulosten perusteella Yrittäjän Kriisikeskukseen hakeutuneet yrittäjät kokevat
kuormitusta fyysisten ja psyykkisten haasteiden, sosiaalisen tuen puutteen ja
yrittäjyyden talouden sekä epävarmuuden vuoksi. Yrittäjien hyvinvointia
tukevia tekijöitä olivat itsereflektointi ja tilanteen kartoittaminen, konkreettiset
harjoitukset ja työkalut sekä sosiaalinen tuki. Palvelun myötä saavutetuissa
merkityksellisissä tekijöissä korostuivat vaikeasta tilanteesta eteenpäin
pääseminen, joka vaikutti osaltaan myös voimaantumisen kokemukseen.
Kaiken perustana toimi helposti saatavilla olevat ja ammattitaitoiset palvelut.
Merkityksellinen palvelu yrittäjille tarkoittaa ennen kaikkea vaikuttavuutta,
konkreettisuutta, saavutettavuutta sekä tunteen siitä, että palvelun avulla
pelkän puhumisen sijaan pääsee eteenpäin.
health and well-being of entrepreneurs are essential components of
occupational well-being. In Finland, there is a growing trend of entrepreneurs
experiencing increased stress and seeking help more frequently. To support
sustainable and thriving entrepreneurship in the future, it is important to
identify the factors that influence entrepreneurs’ well-being.
The purpose of this thesis is to explore the stressors and resources affecting
entrepreneurs’ well-being, as well as the elements that make support services
meaningful for them. The aim is to provide the commissioning organization
with insights into entrepreneurs’ well-being and development ideas for
preventive well-being services targeted at entrepreneurs.
This thesis was conducted as a qualitative study using existing survey data
from the Yrittäjän Kriisikeskus (Entrepreneurs´ Crisis Center) project. The data
consisted of service experiences from entrepreneurs who had participated in
individual support discussions and peer support groups. The data was
analyzed through thematic analysis and tabulation. The results were further
developed using service design methods, resulting in development models to
support the commissioner’s service development. Entrepreneurial empathy
was visualized using an empathy map, and meaningful service elements were
illustrated through a service journey map.
According to the results, entrepreneurs who sought help from the Yrittäjän
Kriisikeskus experienced stress due to physical and mental health challenges,
lack of social support, financial strain, and uncertainty related to
entrepreneurship. Supporting factors included self-reflection and situational
awareness, practical exercises and tools, and social support. The most
meaningful outcomes of the service were the ability to move forward from a
difficult situation and the resulting sense of empowerment. The foundation of
the service was its accessibility and professional quality. For entrepreneurs, a
meaningful service means effectiveness, practicality, accessibility, and the
feeling that it helps them move forward rather than just talk about problems.