Ammatillisen oppilaitoksen vastuullisuusraportin mallipohja : Case: Tampereen aikuiskoulutuskeskus TAKK
Paakkinen, Jussi (2025)
Paakkinen, Jussi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322888
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vastuullisuusraportoinnin mallipohja Tampereen aikuiskoulutuskeskukselle (TAKK). Tavoitteena oli luoda toimiva ja kattava raportointimalli, joka tukee TAKKin strategisia vastuullisuustavoitteita. Työn taustalla oli tarve tehdä TAKKin vastuullisuustyö näkyväksi ja helpottaa vastuullisuuden strategista johtamista.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisena tapaustutkimuksena, jonka tutkimusmenetelminä hyödynnettiin vertailevaa dokumenttianalyysiä ja teemahaastatteluja. Dokumenttianalyysissä vertailtiin muiden ammatillisten oppilaitosten vastuullisuusraportteja, ja haastatteluissa selvitettiin raportoinnin käytäntöjä ja haasteita. Tietoperustassa käsiteltiin vastuullisuuden ja vastuullisuusraportoinnin käsitteitä, keskittyen erityisesti kolmen pilarin malliin (ympäristöllinen, sosiaalinen ja taloudellinen vastuu) sekä VSME-standardiin.
Tuloksena syntyi Excel-pohjainen vastuullisuusraportin mallipohja, joka yhdistää VSME-standardin vaatimukset, TAKKin vastuullisuusohjelman painopisteet ja käytännön raportointiehdotukset. Mallipohja koostuu viidestä osiosta: yleiskuva, kestävä koulutus, energia ja ympäristö, sosiaalinen vastuu sekä toiminta lukuina. Raportoinnissa korostetaan selkeää rakennetta, visuaalisuutta ja olennaisuuden periaatetta, jotta viestintä on kiinnostavaa, helposti ymmärrettävää ja luotettavaa.
Johtopäätöksenä todetaan, että mallipohja tukee TAKKin vastuullisuusviestintää ja strategista johtamista. Se on sovellettavissa myös muissa ammatillisissa oppilaitoksissa. Jatkokehityksessä suositellaan olennaisuusanalyysin toteuttamista ja visuaalisen tiivistelmän laatimista raportin luettavuuden parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisena tapaustutkimuksena, jonka tutkimusmenetelminä hyödynnettiin vertailevaa dokumenttianalyysiä ja teemahaastatteluja. Dokumenttianalyysissä vertailtiin muiden ammatillisten oppilaitosten vastuullisuusraportteja, ja haastatteluissa selvitettiin raportoinnin käytäntöjä ja haasteita. Tietoperustassa käsiteltiin vastuullisuuden ja vastuullisuusraportoinnin käsitteitä, keskittyen erityisesti kolmen pilarin malliin (ympäristöllinen, sosiaalinen ja taloudellinen vastuu) sekä VSME-standardiin.
Tuloksena syntyi Excel-pohjainen vastuullisuusraportin mallipohja, joka yhdistää VSME-standardin vaatimukset, TAKKin vastuullisuusohjelman painopisteet ja käytännön raportointiehdotukset. Mallipohja koostuu viidestä osiosta: yleiskuva, kestävä koulutus, energia ja ympäristö, sosiaalinen vastuu sekä toiminta lukuina. Raportoinnissa korostetaan selkeää rakennetta, visuaalisuutta ja olennaisuuden periaatetta, jotta viestintä on kiinnostavaa, helposti ymmärrettävää ja luotettavaa.
Johtopäätöksenä todetaan, että mallipohja tukee TAKKin vastuullisuusviestintää ja strategista johtamista. Se on sovellettavissa myös muissa ammatillisissa oppilaitoksissa. Jatkokehityksessä suositellaan olennaisuusanalyysin toteuttamista ja visuaalisen tiivistelmän laatimista raportin luettavuuden parantamiseksi.