Myyntiedustajamallin hyödyntäminen kansainvälistymisen keinona kemiantellisuuden pk-yrityksissä
Sturiale, Leandro (2025)
Sturiale, Leandro
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322938
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin myyntiedustajamallin soveltuvuutta pk-yritysten kansainvälistymiseen kemianteollisuudessa. Tavoitteena oli selvittää, tarjoaako malli kustannustehokkaan ja hallitun tavan laajentua uusille markkinoille.
Työ perustui kirjoittajan kokemukseen National Chemicals -yrityksessä sekä läheltä seurattuun Ruotsin-toimintojen laajentumiseen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kollegoita ja alan asiantuntijoita. Teoreettinen viitekehys käsitteli kansainvälistymisen strategioita ja myyntiedustajamallin erityispiirteitä.
Tulokset osoittivat, että malli mahdollisti joustavan markkinatestaamisen ilman suuria investointeja, mutta sisälsi haasteita ohjauksessa, asiakkuuksien hallinnassa ja tiedonkulussa.
Johtopäätöksissä esitettiin kehitysehdotuksia ja kuvattiin tilanteita, joissa malli toimii parhaiten. Työ tarjoaa käytännönläheistä tietoa pk-yrityksille, jotka suunnittelevat kansainvälistymistä myynnin keinoin.
Työ perustui kirjoittajan kokemukseen National Chemicals -yrityksessä sekä läheltä seurattuun Ruotsin-toimintojen laajentumiseen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kollegoita ja alan asiantuntijoita. Teoreettinen viitekehys käsitteli kansainvälistymisen strategioita ja myyntiedustajamallin erityispiirteitä.
Tulokset osoittivat, että malli mahdollisti joustavan markkinatestaamisen ilman suuria investointeja, mutta sisälsi haasteita ohjauksessa, asiakkuuksien hallinnassa ja tiedonkulussa.
Johtopäätöksissä esitettiin kehitysehdotuksia ja kuvattiin tilanteita, joissa malli toimii parhaiten. Työ tarjoaa käytännönläheistä tietoa pk-yrityksille, jotka suunnittelevat kansainvälistymistä myynnin keinoin.