Luonto tunnekasvatuksen oppimisympäristönä
Blomfelt, Sanna; Taipale, Henriikka (2025)
Blomfelt, Sanna
Taipale, Henriikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322943
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme tunne- ja itsesäätelytaitojen merkitystä lapsen kehitykselle ja sitä, millä tavoin luonto voi oppimisympäristönä tukea tunne- ja itsesäätelytaitojen kehittymistä. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja aineisto tähän kerättiin eri tietokannoista. Aineiston valintakriteereinä olivat ajankohtaisuus, tieteellinen luotettavuus ja aiheeseen sopivuus. Lopulliseen työhön valikoitui kymmenen lähdettä, jotka olivat väitöskirjoja, vertaisarvioituja artikkeleita ja tutkimuksia sekä pro gradu -tutkimuksia. Lisäksi aineistoksi valikoitui yksi kansainvälinen laaja kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksista neljä käsittelee luontoa oppimisympäristönä ja kuusi tunne- ja itsesäätelytaitoja.
Keskeisinä tuloksina valitusta aineistosta nousi esiin tunnetaitojen yhteys ja vaikutus lapsen kielelliseen kehitykseen. Erityisesti ulkoisesti ilmenevät käyttäytymisen haasteet nähtiin olevan yhteydessä heikompaan sanavaraston kehitykseen. Kyvykkyys sosiaalisissa taidoissa taas tuki sanavaraston kehitystä. Myös tunne- ja itsesäätelyn sekä käyttäytymisen haasteiden välillä ilmeni yhteys. Kehittyneemmän tunnesäätelyn omaavat lapset kokivat vähemmän käyt-täytymiseen liittyviä haasteita. Heikkoon tunnesäätelyyn lukeutuvat lapset olivat usein erityisen tuen piirissä. Luonto oppimisympäristönä nähtiin tutkimusten mukaan hyvänä ja laadukkaana. Sen tarjoamat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät nähtiin edistävän lapsen taidollista, tiedollista ja asenteellista kehittymistä. Tunne- ja itsesäätelytaitojen oppimisen kannalta luonto oppimisympäristönä koettiin vähemmän kuormittavana, lasten käyttäytymisen pulmat eivät näkyneet luonnossa toimiessa. Lapset myös hallitsivat itsensä paremmin. Luonnossa tapahtuvan toiminnan ja leikin nähtiin tukevan sosiaalista vuorovaikutusta mikä puolestaan paransi vertaissuhteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunne- ja itsesäätelytaidot ovat merkittävässä roolissa lapsen kehityksessä ja sen tukemisessa. Luonto tarjoaa tunne- ja itsesäätelytaitojen opetteluun oppimisympäristön, jossa on tilaa kokea, ilmentää ja käsitellä tunteita. Mielestämme luonnon positiivisia vaikutuksia lapsen oppimiselle ja kehitykselle tulisi tutkia vielä laajemmin sekä lisätä tietoisuutta niin tunne- ja itsesäätelytaitojen merkityksestä kuin luonnon hyödyistä oppimisympäristönä.
Keskeisinä tuloksina valitusta aineistosta nousi esiin tunnetaitojen yhteys ja vaikutus lapsen kielelliseen kehitykseen. Erityisesti ulkoisesti ilmenevät käyttäytymisen haasteet nähtiin olevan yhteydessä heikompaan sanavaraston kehitykseen. Kyvykkyys sosiaalisissa taidoissa taas tuki sanavaraston kehitystä. Myös tunne- ja itsesäätelyn sekä käyttäytymisen haasteiden välillä ilmeni yhteys. Kehittyneemmän tunnesäätelyn omaavat lapset kokivat vähemmän käyt-täytymiseen liittyviä haasteita. Heikkoon tunnesäätelyyn lukeutuvat lapset olivat usein erityisen tuen piirissä. Luonto oppimisympäristönä nähtiin tutkimusten mukaan hyvänä ja laadukkaana. Sen tarjoamat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät nähtiin edistävän lapsen taidollista, tiedollista ja asenteellista kehittymistä. Tunne- ja itsesäätelytaitojen oppimisen kannalta luonto oppimisympäristönä koettiin vähemmän kuormittavana, lasten käyttäytymisen pulmat eivät näkyneet luonnossa toimiessa. Lapset myös hallitsivat itsensä paremmin. Luonnossa tapahtuvan toiminnan ja leikin nähtiin tukevan sosiaalista vuorovaikutusta mikä puolestaan paransi vertaissuhteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunne- ja itsesäätelytaidot ovat merkittävässä roolissa lapsen kehityksessä ja sen tukemisessa. Luonto tarjoaa tunne- ja itsesäätelytaitojen opetteluun oppimisympäristön, jossa on tilaa kokea, ilmentää ja käsitellä tunteita. Mielestämme luonnon positiivisia vaikutuksia lapsen oppimiselle ja kehitykselle tulisi tutkia vielä laajemmin sekä lisätä tietoisuutta niin tunne- ja itsesäätelytaitojen merkityksestä kuin luonnon hyödyistä oppimisympäristönä.