Pk-yrityksen kasvun haasteet ja mahdollisuudet : Greenlab Finland Oy:n markkinoinnin ja asiakashankinnan kehittäminen
Ruohonen, Vilma (2025)
Ruohonen, Vilma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322952
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Greenlab Finland Oy:n liiketoimintaa voidaan kehittää tukemaan kasvua erityisesti markkinoinnin ja asiakashankinnan näkökulmista. Työ perustui havaintoon, että pk-teollisuusyritykset kohtaavat usein haasteita järjestelmällisen markkinoinnin toteuttamisessa ja uusien asiakkaiden saavuttamisessa, vaikka niiden tekninen osaaminen ja asiakaslähtöisyys olisivat vahvalla tasolla. Opinnäytetyön pääkysymyksen lisäksi selvitettiin aiheita, jotka käsittelivät liiketoimintamallia, näkyvyyttä, digitaalisten työkalujen hyödyntämistä ja asiantuntemuksen valjastamista kilpailueduksi.
Selvitystyön aineisto pohjautui yrityksen toimitusjohtajan haastatteluun, pk-yritysten kasvun haasteisiin, asiakaskeskeiseen liiketoimintaan, B2B-markkinoinnin periaatteisiin sekä digitaalisen markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan ratkaisuihin.
Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia suosituksia Greenlabin liiketoiminnan kehittämiseksi sekä esimerkkejä toimintamalleista, joita muut vastaavan kokoiset B2B-yritykset voivat hyödyntää omassa kasvussaan.
Selvitystyön aineisto pohjautui yrityksen toimitusjohtajan haastatteluun, pk-yritysten kasvun haasteisiin, asiakaskeskeiseen liiketoimintaan, B2B-markkinoinnin periaatteisiin sekä digitaalisen markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan ratkaisuihin.
Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia suosituksia Greenlabin liiketoiminnan kehittämiseksi sekä esimerkkejä toimintamalleista, joita muut vastaavan kokoiset B2B-yritykset voivat hyödyntää omassa kasvussaan.