Henkilöstön vaihtuvuus ja sen hallinta
Poikela, Roope (2025)
Poikela, Roope
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322971
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan myyjien henkilöstön vaihtuvuutta ja sen hallintaa kotimaisen telemarkkinointiyrityksen Tampereen puhelinpalvelukeskuksessa. Toimeksiantajayrityksen toiveesta yrityksen nimeä ei mainita työssä, vaan siihen viitataan nimellä Yritys X. Työn tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kohdeyksikön myyjien lähtövaihtuvuuteen ja miten työntekijöiden sitoutumista voidaan hyödyntää vaihtuvuuden ehkäisyssä. Taustaksi luodaan teoreettinen viitekehys henkilöstön vaihtuvuudesta, sekä henkilöstön sitoutumisesta ja sitouttamisesta.
Empiirinen osuus perustuu yksikössä huhtikuussa 2025 toteutettuun kvalitatiiviseen kyselytutkimukseen, johon vastasi yli 75 % toimiston myyjistä. Anonyymin verkkolomakkeen muodossa toteutettu tutkimus pohjautui avoimiin kysymyksiin, joilla kartoitettiin työn aloittamiseen motivoineita tekijöitä, työviihtyvyyteen ja sitoutumiseen vaikuttavia seikkoja, sekä myyjien lähivuosien näkymiä yrityksen palveluksessa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla, jolloin aineistosta erottuviksi tekijöiksi nousi erityisesti työolosuhteisiin, esihenkilötyöskentelyyn ja työn sisältöön liittyvät tekijät.
Tutkimustulosten mukaan myyjien vaihtuvuutta vähentävät muun muassa positiivinen työilmapiiri, työyhteisön ja esihenkilöiden aktiivinen tuki, kannustava palkkiomalli, sekä työaikojen joustavuus. Lähtöhalukkuutta lisäävät puolestaan epäselvät tehtävänkuvat, esihenkilöiden liiallinen kontrollointi, sekä tuloskeskeisen työn pitkän aikavälin kuormittavuus. Työhön sitoutuminen korreloi vahvasti tunneperäisen sitoutumisen, urakehitysmahdollisuuksien ja työyhteisön tuen kanssa. Tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siitä, että työilmapiiri ja esihenkilöiden yksilöllinen ohjaus ovat käänteentekeviä vaihtuvuuden hallinnassa.
Johtopäätöksenä korostetaan esihenkilöiden roolia yhteisöllisyyden edistäjänä, myyjien näkemysten huomioimista kohdeyksikön päätöksenteossa, sekä selkeän ja oikeudenmukaisen palautteenannon merkitystä. Kehitysideana esitellään ajatus yksikössä toteutettavasta mentorointiohjelmasta, jossa pitkäaikaset myyjät toimivat uusien myyjien ohjaajina työsuhteen alussa. Mentorointi voi vapauttaa esihenkilöiden resursseja myyjien perehdyttämisvaiheessa, sekä osoittaa organisaation arvostusta sen pitkäaikaisia työntekijöitä kohtaan. Näillä toimenpiteillä voidaan parantaa sekä myyjien pysyvyyttä että sitoutumista, mikä vähentää rekrytointi- ja perehdytyskustannuksia, sekä vahvistaa työyhteisön yhtenäisyyttä pitkällä aikavälillä.
Empiirinen osuus perustuu yksikössä huhtikuussa 2025 toteutettuun kvalitatiiviseen kyselytutkimukseen, johon vastasi yli 75 % toimiston myyjistä. Anonyymin verkkolomakkeen muodossa toteutettu tutkimus pohjautui avoimiin kysymyksiin, joilla kartoitettiin työn aloittamiseen motivoineita tekijöitä, työviihtyvyyteen ja sitoutumiseen vaikuttavia seikkoja, sekä myyjien lähivuosien näkymiä yrityksen palveluksessa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla, jolloin aineistosta erottuviksi tekijöiksi nousi erityisesti työolosuhteisiin, esihenkilötyöskentelyyn ja työn sisältöön liittyvät tekijät.
Tutkimustulosten mukaan myyjien vaihtuvuutta vähentävät muun muassa positiivinen työilmapiiri, työyhteisön ja esihenkilöiden aktiivinen tuki, kannustava palkkiomalli, sekä työaikojen joustavuus. Lähtöhalukkuutta lisäävät puolestaan epäselvät tehtävänkuvat, esihenkilöiden liiallinen kontrollointi, sekä tuloskeskeisen työn pitkän aikavälin kuormittavuus. Työhön sitoutuminen korreloi vahvasti tunneperäisen sitoutumisen, urakehitysmahdollisuuksien ja työyhteisön tuen kanssa. Tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siitä, että työilmapiiri ja esihenkilöiden yksilöllinen ohjaus ovat käänteentekeviä vaihtuvuuden hallinnassa.
Johtopäätöksenä korostetaan esihenkilöiden roolia yhteisöllisyyden edistäjänä, myyjien näkemysten huomioimista kohdeyksikön päätöksenteossa, sekä selkeän ja oikeudenmukaisen palautteenannon merkitystä. Kehitysideana esitellään ajatus yksikössä toteutettavasta mentorointiohjelmasta, jossa pitkäaikaset myyjät toimivat uusien myyjien ohjaajina työsuhteen alussa. Mentorointi voi vapauttaa esihenkilöiden resursseja myyjien perehdyttämisvaiheessa, sekä osoittaa organisaation arvostusta sen pitkäaikaisia työntekijöitä kohtaan. Näillä toimenpiteillä voidaan parantaa sekä myyjien pysyvyyttä että sitoutumista, mikä vähentää rekrytointi- ja perehdytyskustannuksia, sekä vahvistaa työyhteisön yhtenäisyyttä pitkällä aikavälillä.