Hallin oven avaus rekisterikilpitunnistuksella tekoälyä hyödyntäen
Kärkäinen, Jerry (2025)
Kärkäinen, Jerry
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061423009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061423009
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin rekisterikilven tunnistukseen perustuva oven avausjärjestelmä, joka hyödyntää tekoälyä ja konenäköä. Tavoitteena oli rakentaa luotettava ja itsenäinen järjestelmä, joka avaa hallin oven automaattisesti hyväksytyn ajoneuvon lähestyessä ilman internet-yhteyttä.
Järjestelmä toteutettiin Raspberry Pi -mikrotietokoneen avulla. Siihen liitettiin säänkestävä valvontakamera, 6″:n kosketusnäyttö sekä releohjattu oven avausmekanismi. Rekisterikilven tunnistus tehtiin YOLO-mallilla, ja tekstin lukeminen toteutettiin Tesseract OCR -ohjelmistolla. Mallin koulutuksessa käytettiin valmista datasettiä ja itse kerättyjä kuvia.
Kaikki osat testattiin ensin erikseen ja sen jälkeen kokonaisuutena sekä kotona että lopullisessa asennuskohteessa. Testauksessa käytettiin lokitiedosta tukemaan toiminnan seurantaa ja virheiden korjaamista.
Lopputuloksena syntyi toimiva ja testattu prototyyppi, joka täyttää sille asetetut vaatimukset. Järjestelmä toimii luotettavasti ja mahdollistaa ajoneuvojen automaattisen pääsyn halliin. Jatkokehitysmahdollisuuksia ovat muun muassa rekisterikilven merkkien tunnistaminen suoraan tekoälymallilla sekä liiketunnistuksen lisääminen järjestelmän energiatehokkuuden parantamiseksi.
Järjestelmä toteutettiin Raspberry Pi -mikrotietokoneen avulla. Siihen liitettiin säänkestävä valvontakamera, 6″:n kosketusnäyttö sekä releohjattu oven avausmekanismi. Rekisterikilven tunnistus tehtiin YOLO-mallilla, ja tekstin lukeminen toteutettiin Tesseract OCR -ohjelmistolla. Mallin koulutuksessa käytettiin valmista datasettiä ja itse kerättyjä kuvia.
Kaikki osat testattiin ensin erikseen ja sen jälkeen kokonaisuutena sekä kotona että lopullisessa asennuskohteessa. Testauksessa käytettiin lokitiedosta tukemaan toiminnan seurantaa ja virheiden korjaamista.
Lopputuloksena syntyi toimiva ja testattu prototyyppi, joka täyttää sille asetetut vaatimukset. Järjestelmä toimii luotettavasti ja mahdollistaa ajoneuvojen automaattisen pääsyn halliin. Jatkokehitysmahdollisuuksia ovat muun muassa rekisterikilven merkkien tunnistaminen suoraan tekoälymallilla sekä liiketunnistuksen lisääminen järjestelmän energiatehokkuuden parantamiseksi.