Vainua liikettä: opas vanhemmille lapsen hyvinvoinnin ja liikunnallisuuden tukemiseksi
Autio, Sofia (2025)
Autio, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322997
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Kerimäellä sijaitsevaan päiväkoti Vilppulaan työkalu lasten hyvinvoinnin ja liikunnallisuuden tukemiseksi kotona. Tarkoituksena oli luoda tuote, joka toimisi kodin ja varhaiskasvatuksen välisen yhteistyön tukena. Opinnäytetyön prosessin ja tuotoksen tavoitteena oli myös lisätä lapsiperheiden iloisen yhdessäolon määrää arjessa liikunnallisten leikkien kautta.
Opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin ajankohtaista tutkimustietoa mielenterveydestä ja hyvinvoinnista sekä asiantuntijatietoa ja ohjeistuksia vanhempien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Oppaan kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua ja lapsikeskeistä palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun prosessin tarkoituksena oli saada käyttäjäryhmän edustajat osallistumaan tuotekehitysprosessiin ja siten varmistaa valmiin tuotteen toimivuus ja tarpeellisuus.
Tiedon tuottamisen menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnoinnin avulla oli tarkoitus selvittää, mitkä asiat lisäävät lasten innostusta liikunnallisia leikkejä kohtaan. Aikuisten osallistuminen, tavoitteellinen liikunnan ohjaaminen, lasten aloitteellisuuden tukeminen ja tunteiden säätelyssä avustaminen osoittautuivat tärkeimmiksi tekijöiksi, kun halutaan lisätä lasten kiinnostusta liikkumista kohtaan. Tietoa hyödynnettiin leikkiohjeiden valinnassa ja suunnittelussa. Lisäksi toteutettiin kysely vanhemmille ja varhaiskasvatuksen henkilökunnalle oppaan arvioimiseksi ja kehittämiseksi. Kyselyn perusteella selvisi, että opinnäytetyö vastaa hyvin kehittämistarpeeseen. Tuotosta voidaan hyödyntää myös muissa varhaiskasvatuksen yksiköissä, joissa on samanikäisiä lapsia.
Opinnäytteen tuotoksena valmistui opas, jossa on tietoa unesta ja levosta, liikkumisesta, ravinnosta, leikkimisestä, tunteista, arvoista ja rytmeistä. Oppaassa on myös liikunnallisia leikkiohjeita. Lisäksi oppaassa on tietoa alueen tukipalveluista lapsiperheille.
Opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin ajankohtaista tutkimustietoa mielenterveydestä ja hyvinvoinnista sekä asiantuntijatietoa ja ohjeistuksia vanhempien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Oppaan kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua ja lapsikeskeistä palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun prosessin tarkoituksena oli saada käyttäjäryhmän edustajat osallistumaan tuotekehitysprosessiin ja siten varmistaa valmiin tuotteen toimivuus ja tarpeellisuus.
Tiedon tuottamisen menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnoinnin avulla oli tarkoitus selvittää, mitkä asiat lisäävät lasten innostusta liikunnallisia leikkejä kohtaan. Aikuisten osallistuminen, tavoitteellinen liikunnan ohjaaminen, lasten aloitteellisuuden tukeminen ja tunteiden säätelyssä avustaminen osoittautuivat tärkeimmiksi tekijöiksi, kun halutaan lisätä lasten kiinnostusta liikkumista kohtaan. Tietoa hyödynnettiin leikkiohjeiden valinnassa ja suunnittelussa. Lisäksi toteutettiin kysely vanhemmille ja varhaiskasvatuksen henkilökunnalle oppaan arvioimiseksi ja kehittämiseksi. Kyselyn perusteella selvisi, että opinnäytetyö vastaa hyvin kehittämistarpeeseen. Tuotosta voidaan hyödyntää myös muissa varhaiskasvatuksen yksiköissä, joissa on samanikäisiä lapsia.
Opinnäytteen tuotoksena valmistui opas, jossa on tietoa unesta ja levosta, liikkumisesta, ravinnosta, leikkimisestä, tunteista, arvoista ja rytmeistä. Oppaassa on myös liikunnallisia leikkiohjeita. Lisäksi oppaassa on tietoa alueen tukipalveluista lapsiperheille.