Visuaalisen markkinoinnin johtaminen : roolin keskeiset osaamisalueet, haasteet ja sidosryhmät
Syrjälä, Tiia (2025)
Syrjälä, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061523057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061523057
Tiivistelmä
Vähittäiskaupan visuaalisen markkinoinnin johtaminen on hyvin kapea ja verrattain uusi osa-alue markkinoinnin johtamisessa ja se kaipasi lisää tutkimusta. Löysin vain yhden yhdysvaltalaisen tutkimuksen, jossa oli haastateltu visuaalisen markkinoinnin erityisasiantuntijoita.
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaista osaamista visuaalisen markkinoinnin johtajalla tulee olla, millaisia haasteita johtajat kokevat sekä millaisia sidosryhmiä, työkaluja ja tehtäviä työhön liittyy. Valikoin haastatteluun neljä suomalaista visuaalisen markkinoinnin johtajaa. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimuksen tulokseksi tuli, että visuaalisen markkinoinnin johtamisessa pitää pystyä yhdistämään luovuus, kaupallisuus ja ihmisjohtaminen. Visuaalisen markkinoinnin johtajalta vaaditaan hyviä neuvottelu- ja projektinhallintataitoja. Roolissa toimitaan yrityksen koko organisaation kanssa läheisessä yhteistyössä, lisäksi visuaalisen markkinoinnin johtajalla voi olla useita ulkopuolisia sidosryhmiä. Visuaalisen markkinoinnin johtajan on hallittava ison kokonaisuuden lisäksi kaikki pienintä yksityiskohtaa myöten. Haastatteluista voidaan päätellä, että vaikka rooli on suurilta osin strateginen, siihen kuuluu monella myös satunnaisesti operatiivista johtamista ja valmentavaa ohjaamista.
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaista osaamista visuaalisen markkinoinnin johtajalla tulee olla, millaisia haasteita johtajat kokevat sekä millaisia sidosryhmiä, työkaluja ja tehtäviä työhön liittyy. Valikoin haastatteluun neljä suomalaista visuaalisen markkinoinnin johtajaa. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimuksen tulokseksi tuli, että visuaalisen markkinoinnin johtamisessa pitää pystyä yhdistämään luovuus, kaupallisuus ja ihmisjohtaminen. Visuaalisen markkinoinnin johtajalta vaaditaan hyviä neuvottelu- ja projektinhallintataitoja. Roolissa toimitaan yrityksen koko organisaation kanssa läheisessä yhteistyössä, lisäksi visuaalisen markkinoinnin johtajalla voi olla useita ulkopuolisia sidosryhmiä. Visuaalisen markkinoinnin johtajan on hallittava ison kokonaisuuden lisäksi kaikki pienintä yksityiskohtaa myöten. Haastatteluista voidaan päätellä, että vaikka rooli on suurilta osin strateginen, siihen kuuluu monella myös satunnaisesti operatiivista johtamista ja valmentavaa ohjaamista.