Lippuvaltioiden ja luokituslaitosten tulkinnat pakotie- ja evakuointisäännöistä
Viberg, Kalle (2025)
Viberg, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623068
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi matkustaja-alusten pakotie- ja evakuointisääntöjen tulkintaeroja Euroopan alueella. Esille nostetaan, miten toimijat voivat päätyä tulkitsemaan sääntöjä eri tavalla ja mitkä ovat eri toimijoiden roolit. Opinnäytetyössä tarkastellaan erityisesti SOLAS- yleissopimusta, joka määrittelee säännöt. Tapaustutkimuksessa käsitellään room-in-room-järjestelyitä ja niihin liittyviä monimutkaisuuksia. Lisäksi työssä haastateltiin alan asiantuntijoita, joiden avulla selvitettiin käytännön toimintatapoja toimijoiden välillä. Työssä esitellyt käytännön esimerkit havainnollistavat sääntöjen ja määräysten tulkintaerojen aiheuttamia eri vaikutuksia merenkulkualalla.
Tulkintaan liittyvien haasteiden ratkaisuksi ehdotetaan yhtenäisempiä sääntöjä, johon olisi kerätty kaikki ohjeet ja sopimukset yhteen. Lisäksi riippumatonta kansainvälistä valvontaelintä voisi hyödyntää mahdollisissa erimielisyys tilanteissa.
Opinnäytetyön tulokset painottavat selkeän ja yhdenmukaisen sääntöjen tulkinnan tärkeyttä. Ennakoiva riskien tunnistaminen ja avoin yhteistyö eri toimijoiden välillä on erityisen tärkeää, kun halutaan parantaa sääntelyn toimivuutta sekä turvallisuutta. This thesis explores the differences in interpretation of the regulations concerning evacuation and escape routes for passenger ships, with a particular focus on Europe. While there are international maritime regulations, like SOLAS, that provide detailed safety standards, the way these regulations are applied in practice can result in different interpretations between classification societies and flag states. This thesis makes a case study based on room-in-room solutions to determine particular challenges and what effects they can have on a ship. The thesis uses practical examples to show how different interpretations of regulations can lead to various impacts in the maritime industry. Interviews with industry experts were utilized to gain insights into current practices and developments in the industry.
The findings show that currently discrepancies in interpretation of the international safety regulations need clearer regulations or even a more unified set of rules. Some potential outcomes were identified in the thesis such as exploring the option of an independent international body to help find a common interpretation of the requirements. This thesis highlights the need for a more unified interpretation of the rules in order to improve marine safety.
Tulkintaan liittyvien haasteiden ratkaisuksi ehdotetaan yhtenäisempiä sääntöjä, johon olisi kerätty kaikki ohjeet ja sopimukset yhteen. Lisäksi riippumatonta kansainvälistä valvontaelintä voisi hyödyntää mahdollisissa erimielisyys tilanteissa.
Opinnäytetyön tulokset painottavat selkeän ja yhdenmukaisen sääntöjen tulkinnan tärkeyttä. Ennakoiva riskien tunnistaminen ja avoin yhteistyö eri toimijoiden välillä on erityisen tärkeää, kun halutaan parantaa sääntelyn toimivuutta sekä turvallisuutta.
The findings show that currently discrepancies in interpretation of the international safety regulations need clearer regulations or even a more unified set of rules. Some potential outcomes were identified in the thesis such as exploring the option of an independent international body to help find a common interpretation of the requirements. This thesis highlights the need for a more unified interpretation of the rules in order to improve marine safety.