Neuropsykiatrisen asiakkaan toiminnallisuuden tukeminen -opintojakson kehittäminen Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapeuttikoulutukseen
Käiväräinen, Katariina; Kallio, Nea (2025)
Käiväräinen, Katariina
Kallio, Nea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061523042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061523042
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu. Tarkoituksena oli kehittää opintojakso, joka edistää toimintaterapeuttiopiskelijoiden osaamista liittyen neuropsykiatrisiin häiriöihin ja niiden vaikutuksesta toimintakykyyn. Kehittämistyön tavoitteena oli koostaa pyydetyn mukainen opintojakso hyödyntämällä teoriatietoa ja työelämässä olevien toimintaterapeuttien tietoa ja osaamista.
Kehittämistyössä hyödynnetty keskeinen menetelmä oli teemahaastattelu. Sen avulla kerättiin työelämässä neuropsykiatristen asiakkaiden kanssa toimivilta toimintaterapeuteilta opintojakson koostamisen kannalta keskeistä aineistoa. Haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntämällä. Saadut tulokset määrittivät opintojaksolle sisällytettävät teemat. Teemat ohjasivat opintojaksolle valittavia tehtäviä ja materiaaleja sekä lähipäivien sisältöjä. This thesis was carried out as a development work commissioned by Turku University of Applied Sciences. The aim was to develop a course that promotes the competence of occupational students in relation to neuropsychiatric disorders and their impact on functional capacity. The goal of the development work was to compile a course in accordance with the request by utilizing theoretical knowledge and the knowledge and skills of occupational therapists.
The key method used in the development work was a focused interview. It was used to collect material from occupational therapists working with neuropsychiatric clients which was essential for compiling the course. The interview data was analyzed using data-driven content analysis. The results determined the themes to be included in the course. The themes guided the assignments and materials selected for the course as well as the contents of the school days.
Kehittämistyössä hyödynnetty keskeinen menetelmä oli teemahaastattelu. Sen avulla kerättiin työelämässä neuropsykiatristen asiakkaiden kanssa toimivilta toimintaterapeuteilta opintojakson koostamisen kannalta keskeistä aineistoa. Haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntämällä. Saadut tulokset määrittivät opintojaksolle sisällytettävät teemat. Teemat ohjasivat opintojaksolle valittavia tehtäviä ja materiaaleja sekä lähipäivien sisältöjä.
The key method used in the development work was a focused interview. It was used to collect material from occupational therapists working with neuropsychiatric clients which was essential for compiling the course. The interview data was analyzed using data-driven content analysis. The results determined the themes to be included in the course. The themes guided the assignments and materials selected for the course as well as the contents of the school days.