Tekoälyn hyödyntäminen vähittäiskaupan ja foodservicen B2B-puhelinmyynnissä
Pulkkis, Anton (2025)
Pulkkis, Anton
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää 1–3 käyttökohdetta tekoälytyökalulle, jota voisi käyttää hyödyksi vähittäiskaupan ja foodservicen B2B-puhelinmyyntityössä. Suunnitellut hyödyntämiskohteet olivat puhelun sujuvoittaminen, puheluiden informatiivisuuden kasvattaminen asiakkaan näkökulmasta ja lisämyynnin saaminen.
Opinnäytetyö saatiin toimeksiantona Atria Suomi Oy:ltä. Opinnäytetyö toimii alustavana tutkimuksena, joka voi auttaa potentiaalisissa jatkotutkimuksissa.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, kahdessa osassa. Ensimmäinen osa toteutettiin toimistolla observoimalla neljän eri asiakasneuvottelijan työskentelyä neljän päivän aikana. Tutkimuksen toinen osa toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin jokaiselle asiakasneuvottelijalle. Kyselylomake laadittiin Webropolin avulla ja se koostui kolmesta monivalintakysymyksestä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä.
Observoinnin tulokset osoittivat, että tekoäly voisi todennäköisesti suuressa osassa foodservicen ja vähittäiskaupan puheluita auttaa lisämyynnin saamisessa. Se voisi toisaalta vain muutamassa tapauksessa todennäköisesti auttaa puhelun sujuvoittamisessa. Kyselyn tulokset osoittivat, että valtaosa asiakasneuvottelijoista on käyttänyt tekoälyä aikaisemmin ja uskoo, että sitä voisi hyödyntää työssään.
Johtopäätöksenä voi todeta, että tekoälyllä on monta potentiaalista käyttökohdetta B2B-myyntityössä. Sen käyttö voi auttaa asiakkaille informatiivisempien ja täten laadukkaimpien puheluiden saamisessa sekä lisämyynnissä. Sen implementointia myyntityöhön kannattaa tarkoin pohtia, sillä tekoälyllä on paljon potentiaalia ja tekoälyä kehitetään jatkuvasti.
Opinnäytetyö saatiin toimeksiantona Atria Suomi Oy:ltä. Opinnäytetyö toimii alustavana tutkimuksena, joka voi auttaa potentiaalisissa jatkotutkimuksissa.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, kahdessa osassa. Ensimmäinen osa toteutettiin toimistolla observoimalla neljän eri asiakasneuvottelijan työskentelyä neljän päivän aikana. Tutkimuksen toinen osa toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin jokaiselle asiakasneuvottelijalle. Kyselylomake laadittiin Webropolin avulla ja se koostui kolmesta monivalintakysymyksestä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä.
Observoinnin tulokset osoittivat, että tekoäly voisi todennäköisesti suuressa osassa foodservicen ja vähittäiskaupan puheluita auttaa lisämyynnin saamisessa. Se voisi toisaalta vain muutamassa tapauksessa todennäköisesti auttaa puhelun sujuvoittamisessa. Kyselyn tulokset osoittivat, että valtaosa asiakasneuvottelijoista on käyttänyt tekoälyä aikaisemmin ja uskoo, että sitä voisi hyödyntää työssään.
Johtopäätöksenä voi todeta, että tekoälyllä on monta potentiaalista käyttökohdetta B2B-myyntityössä. Sen käyttö voi auttaa asiakkaille informatiivisempien ja täten laadukkaimpien puheluiden saamisessa sekä lisämyynnissä. Sen implementointia myyntityöhön kannattaa tarkoin pohtia, sillä tekoälyllä on paljon potentiaalia ja tekoälyä kehitetään jatkuvasti.