Huolto- ja varaosamyyjien perehdyttämisen kehittäminen autoliikkeessä
Uimonen, Valtteri (2025)
Uimonen, Valtteri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061523050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061523050
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin huolto- ja varaosamyyjien perehdyttämistä Rinta-Joupin Autoliikkeen Vaasan toimipisteessä. Perehdyttämisen kehittämiselle koettiin olevan tarvetta yrityksessä. Asiakaspalvelu on oleellinen osa huolto- ja varaosamyyjien työtä, joten hyvin perehdytetty työntekijä vaikuttaa positiivisesti asiakkaiden mielikuvaan yrityksestä. Lisäksi hyvin perehdytetyn, työnsä hallitsevan työntekijän on helpompi oppia uutta työssään, ja se on hyödyksi jatkuvasti kehittyvällä autoalalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hyvän perehdytyksen edellytyksiä ja vaikutuksia, ja työn tarkoituksena oli kehittää perehdyttämistä niiden pohjalta. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Siinä keskitytään perehdyttämisen eri ulottuvuuksien lisäksi oppimiseen, joka on välttämätön lähtökohta perehdyttämisessä.
Hyvän perehdytyksen edellytyksiä ovat ennalta suunniteltu perehdytysprosessi ja riittävä aika sen suorittamiseksi, halukkaat perehdyttäjät sekä perehdytyksen onnistumisen seuraaminen. Hyvin hoidettu perehdytys saa uuden työntekijän kokemaan roolinsa merkittäväksi sekä työyhteisössä että tuloksien saavuttamisessa. Kehitettäviä kohteita olivat osaamisen varmistaminen ja perehdytyksen seuranta. Tutkimusta voivat hyödyntää toimeksiantajayrityksen lisäksi muutkin perehdyttämisestä kiinnostuneet.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hyvän perehdytyksen edellytyksiä ja vaikutuksia, ja työn tarkoituksena oli kehittää perehdyttämistä niiden pohjalta. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Siinä keskitytään perehdyttämisen eri ulottuvuuksien lisäksi oppimiseen, joka on välttämätön lähtökohta perehdyttämisessä.
Hyvän perehdytyksen edellytyksiä ovat ennalta suunniteltu perehdytysprosessi ja riittävä aika sen suorittamiseksi, halukkaat perehdyttäjät sekä perehdytyksen onnistumisen seuraaminen. Hyvin hoidettu perehdytys saa uuden työntekijän kokemaan roolinsa merkittäväksi sekä työyhteisössä että tuloksien saavuttamisessa. Kehitettäviä kohteita olivat osaamisen varmistaminen ja perehdytyksen seuranta. Tutkimusta voivat hyödyntää toimeksiantajayrityksen lisäksi muutkin perehdyttämisestä kiinnostuneet.