Hyvinvointi puheeksi : hyvinvoinnin puheeksi ottamisen mallin kehittäminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle
Kaappola, Laura; Lehtinen-Skews, Noora (2025)
Kaappola, Laura
Lehtinen-Skews, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623091
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle osana Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanketta. Tarkoitus oli luoda työkalu, jonka avulla sote-ammattilainen voi huomioida asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia, vahvistaa asiakkaan motivoitumista oman hyvinvointinsa aktiivisena toimijana sekä ohjata asiakkaita hakeutumaan hyvinvointia ja terveyttä tukevien palveluiden ja toimintojen piiriin. Tavoitteena on, että puheeksi ottamisen mallin avulla edistetään hoitotakuun toteutumista ennaltaehkäisyn ja varhaisen tunnistamisen keinoin, osana monialaista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ohjausta. Kehittämistyön menetelmälliset lähtökohdat muodostuivat yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun tuplatimanttimallin periaatteista. Työ toteutettiin tiiviissä yhteistyössä hyvinvointialueen hanketyöntekijöiden ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Asiakasnäkökulma saatiin kuuluviin asukasraadissa. Kehittämistyön myötä asukasraati otettiin toimintamallina käyttöön hyvinvointialueella. Kehittämistyön tuotos on hyvinvoinnin puheeksi ottamisen kortit ohjeineen selkeässä, visuaalisessa ja helppokäyttöisessä muodossa. Puheeksi ottamisen malli esiteltiin ja luovutettiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen käyttöön sekä jatkokehittämiseen. This thesis was carried out as a development project for the South Ostrobothnia Welfare Area as a part of the Well-being South Ostrobothnia project. The aim was to create a tool that enables social and healthcare professionals to consider the client's overall well-being, strengthen the client's motivation to actively participate in their own well-being, and guide clients to seek services and activities that support their health and well-being. The goal is to promote the realization of the care guarantee through the model of initiating conversations, using means of prevention and early identification, as part of multidisciplinary guidance in promoting well-being and health.
The methodological foundations of the development work were based on the principles of co-creation and the double diamond model of service design. The work was carried out in close cooperation with the project workers and healthcare professionals of the welfare area. The customer perspective was heard in the client panel. The output of this thesis was a set of cards for discussing well-being with instructions in a clear, visual and user-friendly format. The output was presented and handed over to the South Ostrobothnia Welfare Area for use and further development.
The methodological foundations of the development work were based on the principles of co-creation and the double diamond model of service design. The work was carried out in close cooperation with the project workers and healthcare professionals of the welfare area. The customer perspective was heard in the client panel. The output of this thesis was a set of cards for discussing well-being with instructions in a clear, visual and user-friendly format. The output was presented and handed over to the South Ostrobothnia Welfare Area for use and further development.