Jalankulun, pyöräilyn ja pysäkkien järjestelyt porrastetuissa liittymissä
Raittinen, Pirita (2025)
Raittinen, Pirita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623139
Tiivistelmä
Porrastettavien liittymien määrä on kasvussa Suomen maantieverkolla. Taajamien ulkopuolella niiden haasteena on havaittu olevan puutteelliset tai puuttuvat jalankulku- ja pyöräilyjärjestelyt. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia jalankulku-, pyöräily- ja pysäkkijärjestelyitä voidaan soveltaa maaseutualueiden porrastetuissa liittymissä. Työ toteutettiin osana Destian laatimaa yhteysväliselvitystä valtatie 10:lle Turku–Forssa-välille ja työn tuloksia hyödynnetään liittymien jatkosuunnittelussa. Tutkimuksen kohteena olivat kolme nelihaaraliittymää valtatie 10:n varrella, joille laadittiin yhteysväliselvitystasoiset porrastetut liittymäsuunnitelmat.
Työn tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuustutkimusta, jossa hyödynnettiin suunnitteluohjeita, lainsäädäntöä, aiempia tutkimuksia sekä toimeksiantajilta saatuja aineistoa. Lisäksi käytettiin onnettomuustilastoja, paikkatietoaineistoja, kaavojen määräyksiä, ja asiantuntijakeskusteluja käytiin.
Työn tuloksena syntyi kolme esiselvitystasoista liittymäsuunnitelmaa, joissa nelihaaraliittymät porrastettiin ja varustettiin turvallisiksi todetuilla pysäkkijärjestelyillä, jalankulku- ja pyöräilyväylillä sekä turvallisilla ajoradan ylitysratkaisuilla. Tulokset osoittavat, että hyvin suunnitellut ratkaisut parantavat turvallisuutta ja edistävät kestävää liikkumista haja-asutusalueilla, mutta vain rajoitetuin ratkaisuin The number of staggered intersections is increasing on Finland’s highway network. Outside urban areas, a key challenge associated with these intersections is the lack of pedestrian and cycling arrangements. The objective of this thesis was to examine which types of pedestrian, cycling, and bus stop arrangements can be applied to staggered intersections in rural areas. The study was conducted as part of a corridor assessment prepared by Destia for Highway 10 between Turku and Forssa. The results of this thesis will be utilized in the continued planning of the intersections.
The research focused on three cross-intersections along Highway 10, for which staggered intersection designs were created at the corridor assessment level. The research methods included a literature review drawing on design guidelines, legislation, previous studies, and data provided by the client organizations. In addition, accident statistics, geospatial data, zoning regulations, and expert discussions were utilized.
The outcome of the thesis consists of three preliminary-level intersection plans, in which the cross-intersections were converted into staggered layouts equipped with bus stop arrangements, pedestrian and cycling paths, and safe road crossing solutions, all identified as safe practices. The findings suggest that well-designed solutions can improve traffic safety and promote sustainable mobility in sparsely populated areas, although only through limited interventions.
Työn tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuustutkimusta, jossa hyödynnettiin suunnitteluohjeita, lainsäädäntöä, aiempia tutkimuksia sekä toimeksiantajilta saatuja aineistoa. Lisäksi käytettiin onnettomuustilastoja, paikkatietoaineistoja, kaavojen määräyksiä, ja asiantuntijakeskusteluja käytiin.
Työn tuloksena syntyi kolme esiselvitystasoista liittymäsuunnitelmaa, joissa nelihaaraliittymät porrastettiin ja varustettiin turvallisiksi todetuilla pysäkkijärjestelyillä, jalankulku- ja pyöräilyväylillä sekä turvallisilla ajoradan ylitysratkaisuilla. Tulokset osoittavat, että hyvin suunnitellut ratkaisut parantavat turvallisuutta ja edistävät kestävää liikkumista haja-asutusalueilla, mutta vain rajoitetuin ratkaisuin
The research focused on three cross-intersections along Highway 10, for which staggered intersection designs were created at the corridor assessment level. The research methods included a literature review drawing on design guidelines, legislation, previous studies, and data provided by the client organizations. In addition, accident statistics, geospatial data, zoning regulations, and expert discussions were utilized.
The outcome of the thesis consists of three preliminary-level intersection plans, in which the cross-intersections were converted into staggered layouts equipped with bus stop arrangements, pedestrian and cycling paths, and safe road crossing solutions, all identified as safe practices. The findings suggest that well-designed solutions can improve traffic safety and promote sustainable mobility in sparsely populated areas, although only through limited interventions.