Eettisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus suomalaisten koiranruokamerkkien brändiluottamukseen
Tuimala, Anna (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää koiranomistajien näkemyksiä koiranruokien vaikuttajamarkkinoinnista ja sitä, miten eettinen vaikuttajamarkkinointi voi edistää koiranruokamerkkien brändiluotettavuutta. Työssä tarkasteltiin vaikuttajamarkkinoinnin perusteita, sen eettisyyttä ja brändiluottamuksen muodostumista. Lisäksi selvitettiin koiranomistajien näkemyksiä vaikuttajamarkkinoinnista koiranruokien yhteydessä.
Työssä tehtiin kysely, jossa kerättiin tietoa koiranomistajilta sosiaalisen median kanavissa. Kyselyn tulokset osoittivat, että koiranomistajat arvostavat koiranruokamerkeissä erityisesti tuotteiden laatua ja avoimuutta yrityksen toimista sekä avointa viestintää. Vaikuttajamarkkinoinnin ei havaittu olevan merkittävässä roolissa ostopäätöksissä, ja osa vastaajista piti koiranruokien vaikuttajamarkkinointia jopa epäeettisenä.
Tuloksia voidaan hyödyntää suomalaisten koiranruokamerkkien markkinointistrategioiden kehittämisessä. Niiden avulla voidaan suunnitella eettisesti kestävämpiä ja kuluttajien odotuksiin paremmin vastaavia vaikuttajamarkkinointikampanjoita.
Työssä tehtiin kysely, jossa kerättiin tietoa koiranomistajilta sosiaalisen median kanavissa. Kyselyn tulokset osoittivat, että koiranomistajat arvostavat koiranruokamerkeissä erityisesti tuotteiden laatua ja avoimuutta yrityksen toimista sekä avointa viestintää. Vaikuttajamarkkinoinnin ei havaittu olevan merkittävässä roolissa ostopäätöksissä, ja osa vastaajista piti koiranruokien vaikuttajamarkkinointia jopa epäeettisenä.
Tuloksia voidaan hyödyntää suomalaisten koiranruokamerkkien markkinointistrategioiden kehittämisessä. Niiden avulla voidaan suunnitella eettisesti kestävämpiä ja kuluttajien odotuksiin paremmin vastaavia vaikuttajamarkkinointikampanjoita.
