B2B-Myynti osana urheiluliiketoimintaa : case Turun alueen kuntosalit
Täckman, Patrik (2025)
Täckman, Patrik
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723195
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Turun alueen kuntosalit hyödyntävät myyntiä liiketoiminnassaan. Tavoitteena oli selvittää, millaista myyntiä tällä hetkellä tehdään, ja mitkä ovat kyseisten yrityksien mahdollisia liiketoiminnan haasteita. Aihe on ajankohtainen, sillä urheiluliiketoiminta on jatkuvassa kasvussa ja kuntosalienkin kilpailu kovenee jatkuvasti.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena, jossa viisi Turkulaista kuntosalin omistajaa/ myynnillisen tittelin omaavaa henkilöä vastasi haastatteluun. Kysymykset keskittyivät myyntiprosessiin, sosiaalisen median mainontaan, kilpailuetuun ja asiakaslähtöisyyteen. Aineisto analysoitiin teemoittain ja peilattiin B2B-myynnin ja urheiluliiketoiminnan teoriaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kuntosalien myynnin edistämiseksi tarvitaan sosiaalisen median näkyvyyttä, asiakasreferenssejä sekä oikean myyntihenkilön, joka voisi lähteä tätä edistämään käytännössä. Opinnäytetyön lopussa annettiin useita vinkkejä, miten liiketoimintaa voisi kuntosaleillakin kasvattaa yhä laajemmaksi, kuten myynnillisen henkilön palkkaamisella, positiivisten asiakaskokemusten jakamisella, sekä panostamalla yritysmyyntiin.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena, jossa viisi Turkulaista kuntosalin omistajaa/ myynnillisen tittelin omaavaa henkilöä vastasi haastatteluun. Kysymykset keskittyivät myyntiprosessiin, sosiaalisen median mainontaan, kilpailuetuun ja asiakaslähtöisyyteen. Aineisto analysoitiin teemoittain ja peilattiin B2B-myynnin ja urheiluliiketoiminnan teoriaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kuntosalien myynnin edistämiseksi tarvitaan sosiaalisen median näkyvyyttä, asiakasreferenssejä sekä oikean myyntihenkilön, joka voisi lähteä tätä edistämään käytännössä. Opinnäytetyön lopussa annettiin useita vinkkejä, miten liiketoimintaa voisi kuntosaleillakin kasvattaa yhä laajemmaksi, kuten myynnillisen henkilön palkkaamisella, positiivisten asiakaskokemusten jakamisella, sekä panostamalla yritysmyyntiin.
