Kuonankuljetuskaluston sähköistäminen
Lehtikangas, Toni (2025)
Lehtikangas, Toni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061823264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061823264
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Boliden Harjavalta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kuonankuljetuksen sähköistämistä ja analysoitiin sen nykyisiä mahdollisuuksia markkinoilla. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sähköisten kuljetusratkaisujen potentiaali ja vaikutukset niin ympäristön, talouden kuin teknologian näkökulmista. Työssä arvioitiin olemassa olevia sähköistämisteknologioita sekä niihin liittyviä markkinoiden kehityssuuntia. Lisäksi tarkasteltiin sähköistämisen tarjoamia hyötyjä ja haasteita perinteisiin kuljetusmenetelmiin verrattuna.
Aineistoa nykytilasta kerättiin Bolideniltä sekä muun muassa polttoaineiden hintojen ja kulutustietojen sekä käytettyjen laatujen osalta kuonankuljetusta operoivalta Valtasiirrolta. Työssä tarvittavia polttoaineiden ja sähköenergian päästöarvoina käytettiin Tilastokeskuksen ja OpenCO2net:n sekä GHG-protokollan käyttämiä arvoja. Energian hintana vertailussa käytettiin Energiateollisuuden julkaisemia arvoja.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin tilannekuva kuonankuljetuksen sähköistämisen nykymahdollisuuksista. Ajoneuvokalustoa ei tällä hetkellä vielä suoraan ole tarjolla tarvittavassa kokoluokassa sähköisenä, kuitenkin kalustoa toimittavien toimijoidenkin mukaan lähivuosina saattaisi jo olla. Päästöjen määrään nykykaluston sähköistäminen vaikuttaisi vähentävästi, joskaan ero ei olisi merkittävä verrattuna käytössä olevaan uusiutuvaan polttoaineeseen. Kustannusvertailu nykyisen ja sähköisen kaluston eroista polttoaineiden ja energian suhteen sen sijaan vaikuttaa merkittävältä, vertailu tehtiin suuntaa antavasti.
Aineistoa nykytilasta kerättiin Bolideniltä sekä muun muassa polttoaineiden hintojen ja kulutustietojen sekä käytettyjen laatujen osalta kuonankuljetusta operoivalta Valtasiirrolta. Työssä tarvittavia polttoaineiden ja sähköenergian päästöarvoina käytettiin Tilastokeskuksen ja OpenCO2net:n sekä GHG-protokollan käyttämiä arvoja. Energian hintana vertailussa käytettiin Energiateollisuuden julkaisemia arvoja.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin tilannekuva kuonankuljetuksen sähköistämisen nykymahdollisuuksista. Ajoneuvokalustoa ei tällä hetkellä vielä suoraan ole tarjolla tarvittavassa kokoluokassa sähköisenä, kuitenkin kalustoa toimittavien toimijoidenkin mukaan lähivuosina saattaisi jo olla. Päästöjen määrään nykykaluston sähköistäminen vaikuttaisi vähentävästi, joskaan ero ei olisi merkittävä verrattuna käytössä olevaan uusiutuvaan polttoaineeseen. Kustannusvertailu nykyisen ja sähköisen kaluston eroista polttoaineiden ja energian suhteen sen sijaan vaikuttaa merkittävältä, vertailu tehtiin suuntaa antavasti.