Lähihoitajatutkinto osana liikkumattomuuden ratkaisua
Jokisalo, Anne-Elina (2024)
Jokisalo, Anne-Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623465
Tiivistelmä
Väestön liian vähäinen liikkuminen on merkittävä riski yhteiskunnalle ja aiheuttaa miljardien eurojen vuosittaiset kustannukset. Kansanterveyden kannalta on tärkeää löytää tehokkaita keinoja vähentää paikallaanoloa ja lisätä liikunnan määrää yhteiskunnassa – ja tämä on myös uuden hallitusohjelman yhtenä tavoitteena. Hallitusohjelma on luvannut myös vahvistaa opetus- ja kulttuuriministeriön sekä sosiaali- ja terveysminiteriön välistä yhteistyötä, ja hyödyntää liikuntaa laajemmin ennaltaehkäisevässä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tässä tutkimuksessa käsiteltiin sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon toteutussuunnitelmia ja selvitettiin millainen liikkumisen ja liikunnan edistämisen osuus on opetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös oppilaitosten välisiä yhtäläisyyksiä/eroavaisuuksia. Toteutussuunnitelmista esiin nousseiden teemojen perusteella hahmoteltiin liikunnan osuutta opetuksessa sekä liikkumisen kytkeytymistä ja vaikutusmahdollisuuksia lähihoitajan työkentällä. Lähihoitajakoulutuksen toteutussuunnitelmien perusteella liikkumista ja liikunnan edistämistä käsitellään käytännön opetuksessa vain vähän tai ei lainkaan ja oppilaitosten välillä on isoja eroja. Vain kolmanneksessa oppilaitoksista mainittiin liikkumisen teemoja ja näin ollen valmistuvan lähihoitajan liikkumisen ja liikunnan edistämisen opetus jää vähäiseksi ja vaihtelee oppilaitoksittain. Samalla liikkuminen ja liikunnan edistäminen kytkeytyy laajasti lähihoitajan työkenttään, jo sosiaali- ja terveysalan uudistukseenkin peilaten. Tutkimuksen tulosten perusteella olisi suositeltavaa saada liikkuminen ja liikunnan edistäminen konkreettisemmin jo osaksi lähihoitajakoulutuksen opetussuunnitelmaa. Näin oppilaitosten välisiä eroja voitaisiin tasata ja liikkumisen osuus opetuksessa ja tulevaisuuden työelämässä taata. On kuitenkin tärkeää huomioida, että tutkinnon perusteet ja toteutussuunnitelmat uudistuvat vuonna 2024, mikä olisi hyvä ottaa jatkotutkimuksessa huomioon. För lite fysisk aktivitet bland befolkningen är en stor risk för samhälle och kostar miljarder euro per år. För folkhälsan är det viktigt att hitta effektiva sätt att minska stillasittandet och öka den fysiska aktiviteten i samhället - och detta är även ett av målen i det nya regeringsprogrammet. I regeringsprogrammet har man också lovat att stärka samarbetet mellan undervisnings- och kulturministeriet och social- och hälsovårdsministeriet samt att i större utsträckning utnyttja fysisk aktivitet i den förebyggande social- och hälsovården. I denna studie granskades implementeringsplanerna för grundexamen inom social- och hälsovård och undersöktes vilken roll fysisk aktivitet och främjande av motion har i utbildningen. Studien fokuserade också på likheter/skillnader mellan olika läroanstalter. Utifrån de teman som framkom i implementeringsplanerna beskrevs den fysiska aktivitetens roll i undervisningen samt kopplingen till närvårdarens arbetsområde. Implementeringsplanerna för närvårdarutbildningen tyder på att liten eller ingen uppmärksamhet ägnas åt fysisk aktivitet och främjande av motion i den praktiska undervisningen och att det finns stora skillnader mellan läroanstalterna. Endast en tredjedel av läroanstalter nämnde fysisk aktivitet i implementeringsplanerna och därmed är undervisningen i fysisk aktivitet och främjande av motion för utexaminerade närvårdarstudenter fortfarande begränsad och varierar från en läroanstalt till en annan. Samtidigt är främjande av fysisk aktivitet i stor utsträckning kopplat till närvårdarens arbetsområde, redan i samband med reformen av social- och hälsovårdssektorn. Baserat på resultaten av studien skulle det vara tillrådligt att göra fysisk aktivitet och främjande av motion till en mer konkret del av läroplanen för närvårdarutbildningen. På så sätt skulle skillnaderna mellan olika utbildningsinstitutioner kunna utjämnas och den fysiska aktivitetens bidrag till utbildningen och det framtida arbetslivet kunna garanteras. Det är dock viktigt att komma ihåg att examenskriterierna och genomförandeplanerna kommer att revideras 2024, vilket bör beaktas i den fortsatta forskningen.