Verkkokaupan myyntiprosessi tietojohtamisen näkökulmasta
Salmi, Jesse; Valkama, Heta (2025)
Salmi, Jesse
Valkama, Heta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061823293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061823293
Tiivistelmä
Tietojohtaminen on kokonaisvaltainen prosessi, joka sisältää rakenteita, mittareita ja teknologisia ratkaisuja, joiden avulla varmistetaan, että oikea tieto virtaa oikeaan aikaan oikeille ihmisille päätöksenteon ja toiminnan tueksi. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin tietojohtamista sekä Lean-filosofian työkaluja. Tavoitteena oli selvittää, kuinka tietojohtamisen malleja ja Lean-työkaluja voidaan hyödyntää verkkokaupan myyntiprosesseissa siten, että verkkokauppamyynnin työtehtävät voidaan tunnistaa ja jäsentää.
Työn lopputuloksena laadittiin toimeksiantajalle verkkokaupan myyntiprosessin kuvaus, joka on monistettavissa ja hyödynnettävissä myös muilla liiketoiminnan osa-alueilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tiedonkeruu perustui puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, jotka tarjosivat syvällistä taustatietoa nykytilan ymmärtämiseen.
Nykytilan prosessikuvaus laadittiin integroimalla seitsemän verkkokauppa-myynnin osa-aluetta Value Stream Mapping (VSM) -malliin. Kehitystyön lopputuloksena syntyivät prosessikaavio ja arvovirtakuvaus, joiden avulla myyntiprosessia voidaan jatkossa kehittää tietojohtamisen näkökulmasta. VSM-mallin avulla saatiin muodostettua selkeä ja systemaattinen kuvaus toimeksiantajayrityksen verkkokaupan myyntiprosessin nykytilasta.
Työn lopputuloksena laadittiin toimeksiantajalle verkkokaupan myyntiprosessin kuvaus, joka on monistettavissa ja hyödynnettävissä myös muilla liiketoiminnan osa-alueilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tiedonkeruu perustui puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, jotka tarjosivat syvällistä taustatietoa nykytilan ymmärtämiseen.
Nykytilan prosessikuvaus laadittiin integroimalla seitsemän verkkokauppa-myynnin osa-aluetta Value Stream Mapping (VSM) -malliin. Kehitystyön lopputuloksena syntyivät prosessikaavio ja arvovirtakuvaus, joiden avulla myyntiprosessia voidaan jatkossa kehittää tietojohtamisen näkökulmasta. VSM-mallin avulla saatiin muodostettua selkeä ja systemaattinen kuvaus toimeksiantajayrityksen verkkokaupan myyntiprosessin nykytilasta.