Normal maps in 2D games : improving pixel art lighting
Salminen, Teemu (2025)
Salminen, Teemu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061923357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061923357
Tiivistelmä
Pikseligrafiikan ja retrotyylisten pelien suosion kasvaessa indiepelikehittäjät etsivät uusia ratkaisuja erottuakseen massoista. Normaalikartoitus tarjoaa yhden keinon erottua muista peleistä. Tässä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään eron visuaalisessa laadussa itse piirrettyjen ja algoritmillisesti tuotettujen pikseligrafiikkan suunnattujen normaalikarttojen välillä.Työssä verratiin eroja molempien tapojen välillä ja tarkasteltiin suosituimpia työkaluja normaalikarttojen luontiin joko käsin tai ohjelman tuottamana.
Työssä toteutettiin sokkotesti, johon osallistui 24 vastaajaa. Jokainen kuvapari sisälsi kaksi normaalikartoitettua spriteä, joista toinen oli käsin pirretty ja toinen ohjelman luoma. Osallistujat valitsivat näiden kahden välillä.
Tulokset osoittivat, että käsinpirrettyt normaalikartat olivat suositumpia kuin ohjelman tuottamat. Kuitenkin saumattomissa tekstuureissa, jotka ovat yksinkertaisempia, vastaajat suosivat ohjelman tuottamia versiota hieman enemmän.
Tulosten perusteella käsin piirretyt normaalikartat sopivat paremmin tyyliteltyyn pikseligrafiikkaan, kun taas ohjelman tuottamia normaalikarttoja voidaan hyödyntää toistuvissa ja yksinkertaisissa tekstuureissa.
Työssä toteutettiin sokkotesti, johon osallistui 24 vastaajaa. Jokainen kuvapari sisälsi kaksi normaalikartoitettua spriteä, joista toinen oli käsin pirretty ja toinen ohjelman luoma. Osallistujat valitsivat näiden kahden välillä.
Tulokset osoittivat, että käsinpirrettyt normaalikartat olivat suositumpia kuin ohjelman tuottamat. Kuitenkin saumattomissa tekstuureissa, jotka ovat yksinkertaisempia, vastaajat suosivat ohjelman tuottamia versiota hieman enemmän.
Tulosten perusteella käsin piirretyt normaalikartat sopivat paremmin tyyliteltyyn pikseligrafiikkaan, kun taas ohjelman tuottamia normaalikarttoja voidaan hyödyntää toistuvissa ja yksinkertaisissa tekstuureissa.
