Sähköautojen WLTP-testien luotettavuus ja erot todelliseen ajoympäristöön
Nordberg, Topias (2025)
Nordberg, Topias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062423455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062423455
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sähköautojen energiankulutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä arvioitiin EU:n alueella standardoidun WLTP-päästömittauksen pohjalta saatujen kulutus- ja kantamalukemien luotettavuutta käytännön ajo-olosuhteisiin verrattuna. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia, viranomaislähteitä ja teknisiä julkaisuja.
Tarkastelussa havaittiin, että erityisesti ulkolämpötila, kuljettajan ajotapa sekä muuttuvat ajovastukset, joista erityisesti ilmanvastus, vaikuttavat merkittävästi sähköauton energiankulutukseen.
WLTP-mittaus tarjoaa valmistajasta riippumattoman ja vertailukelpoisen tavan testata ajoneuvoja, mutta sen tulokset eivät aina vastaa kulutuslukemia todellisesta ajoympäristöstä, sillä mittaus ei huomioi ajoympäristön vaihteluita, kuten ajovastusten muutoksia tai lämpötilavaihteluja. Esimerkiksi kylmä sää voi puolittaa toimintamatkan verrattuna WLTP-testilämpötilaan.
Tämä työ tarjoaa kokonaiskuvan tärkeimmistä kulutukseen vaikuttavista tekijöistä ja toimii lähtökohtana jatkotutkimuksille, joissa aihetta voidaan syventää empiirisin menetelmin.
Tarkastelussa havaittiin, että erityisesti ulkolämpötila, kuljettajan ajotapa sekä muuttuvat ajovastukset, joista erityisesti ilmanvastus, vaikuttavat merkittävästi sähköauton energiankulutukseen.
WLTP-mittaus tarjoaa valmistajasta riippumattoman ja vertailukelpoisen tavan testata ajoneuvoja, mutta sen tulokset eivät aina vastaa kulutuslukemia todellisesta ajoympäristöstä, sillä mittaus ei huomioi ajoympäristön vaihteluita, kuten ajovastusten muutoksia tai lämpötilavaihteluja. Esimerkiksi kylmä sää voi puolittaa toimintamatkan verrattuna WLTP-testilämpötilaan.
Tämä työ tarjoaa kokonaiskuvan tärkeimmistä kulutukseen vaikuttavista tekijöistä ja toimii lähtökohtana jatkotutkimuksille, joissa aihetta voidaan syventää empiirisin menetelmin.