Professional development journal of a software developer working with React and TypeScript : a reflection of the lessons gained from a front-end software development project
Mattila, Teemu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723180
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli dokumentoida ja reflektoida aloittelevan ohjelmistokehittäjän henkilökohtaisten teknisten ja kommunikointitaitojen kehittymistä sekä kasvattaa tietämystä ja osaamista React-projektin kehityksen yhteydessä. Ketterän kehityksen toimintaa myös pyritään oppimaan ja parantamaan henkilökohtaisella tasolla.
Kaikki tavoitteet, kuten Reactin ja TypeScriptin syvällinen oppiminen ja ammattimaiseen ohjelmistokehitysympäristöön sopeutuminen, pyrittiin saavuttamaan ja osoittamaan oppimispäiväkirjalla. Päiväkirja koottiin kahdeksan viikon jaksolta ja sitä kirjoitettiin projektin kehityksen rinnalla. Päiväkirja reflektoi ohjelmistokehittäjän edistystä ohjelmistokehityksen edistyksen myötä.
Työn kaikki tavoitteet saavutettiin, minkä vuoksi huomattiin nopeaa ammatillista kehitystä ja sitä, että päiväkirja on toiminut hyvin oppimisen vakiinnuttamisen työkaluna. Työssä on myös huomattu ohjelmistokehittäjän kehitystä tiedon etsinnässä ja tutkimustekniikoissa ja jopa kyvyssä sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja ympäristöihin. The purpose of the thesis was to document and reflect on the development of personal technical and soft skills gained from working in a professional software development project using React and TypeScript.
The goals, such as the deeper learning of React and TypeScript, as well as learning to adapt to a professional software development environment, were hoped to be fulfilled and showcased with a learning diary. The use of SCRUM and agile development was also studied and improved upon on a personal basis.
The diary was compiled over an eight-week period, and it was written alongside the project. It reflects the progress of the developer by analyzing how the technical skills of the developer differ at the start of and at the end of the project
All the goals set were fulfilled, and as such, considerable progress was observed in the skills of the developer. It was also noted that the learning diary proved to be a great tool at solidifying the things learned each day, and that the developer’s ability to adapt to different situations has improved significantly.
Kaikki tavoitteet, kuten Reactin ja TypeScriptin syvällinen oppiminen ja ammattimaiseen ohjelmistokehitysympäristöön sopeutuminen, pyrittiin saavuttamaan ja osoittamaan oppimispäiväkirjalla. Päiväkirja koottiin kahdeksan viikon jaksolta ja sitä kirjoitettiin projektin kehityksen rinnalla. Päiväkirja reflektoi ohjelmistokehittäjän edistystä ohjelmistokehityksen edistyksen myötä.
Työn kaikki tavoitteet saavutettiin, minkä vuoksi huomattiin nopeaa ammatillista kehitystä ja sitä, että päiväkirja on toiminut hyvin oppimisen vakiinnuttamisen työkaluna. Työssä on myös huomattu ohjelmistokehittäjän kehitystä tiedon etsinnässä ja tutkimustekniikoissa ja jopa kyvyssä sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja ympäristöihin.
The goals, such as the deeper learning of React and TypeScript, as well as learning to adapt to a professional software development environment, were hoped to be fulfilled and showcased with a learning diary. The use of SCRUM and agile development was also studied and improved upon on a personal basis.
The diary was compiled over an eight-week period, and it was written alongside the project. It reflects the progress of the developer by analyzing how the technical skills of the developer differ at the start of and at the end of the project
All the goals set were fulfilled, and as such, considerable progress was observed in the skills of the developer. It was also noted that the learning diary proved to be a great tool at solidifying the things learned each day, and that the developer’s ability to adapt to different situations has improved significantly.