Perheiden sosioekonomisen aseman vaikutukset lasten ja nuorten musiikin harrastamiseen
Parikka, Aino (2025)
Parikka, Aino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523472
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena selvittää, miten sosioekonominen asema vaikuttaa lasten ja nuorten musiikin harrastamiseen taiteen perusopetuksessa, sekä tarkastella ratkaisuja keskeisimpiin ongelmiin. Tarkoituksena on erityisesti tarjota yksittäisille pedagogeille sekä musiikkioppilaitosten henkilökunnalle tietoa aiheesta, ja herättää ajatuksia siitä, miten he voisivat edistää yhdenvertaisuutta omassa arjessaan.
Menetelminä opinnäytetyössä käytetään kirjallisia lähteitä, omia kokemuksia ja havaintoja sekä haastattelua. Lähteistä sekä haastattelusta käy nopeasti ilmi, että sosioekonomisen aseman vaikutuksen musiikin harrastamiseen ovat laajat, ja ne heijastelevat suoraan yhteiskunnassa esiintyvää eriarvoisuutta.
Opinnäytetyössä nostetaan esiin haasteita erityisesti erityispedagogiikan osaamisessa sekä maahanmuuttajataustaisten harrastajien löytämisessä ja sitouttamisessa. Ratkaisujen löytäminen on yhteinen etu ja kaikkien osapuolten panosta tarvitaan. Erityispedagogiikkaan pitäisi panostaa huomattavasti enemmän musiikkipedagogien koulutuksessa, ja musiikkioppilaitosten tulisi tehdä entistä tiiviimmin yhteistyötä koulujen ja maahanmuuttajien yhdistysten kanssa. Lisäksi tuloeroista johtuvaan eriarvoisuuteen tulisi kiinnittää huomiota varsinkin instrumenttihankintojen yhteydessä. The aim of this thesis is to examine how socioeconomic status affects music education and to explore solutions to the biggest issues. The purpose of this thesis is to provide pedagogues and staff at music institutions with information and to provoke thoughts on how they could promote equality in their everyday work.
This thesis uses literary sources, personal experiences and observations, and an interview as methods. The sources and the interview quickly reveal the broad impact of socioeconomic status to music education, reflecting the inequality present in our society.
This thesis highlights challenges particularly in the lack of skills in special pedagogy and recruitment and engagement of participants with immigrant backgrounds. Finding solutions is a common interest and requires everyone’s contribution. Special education should have much more emphasis in the education of music pedagogues, and music institutions should work even more closely together with schools and immigrant associations. Inequality related to income disparities should be addressed especially in relation to instrument purchases.
Menetelminä opinnäytetyössä käytetään kirjallisia lähteitä, omia kokemuksia ja havaintoja sekä haastattelua. Lähteistä sekä haastattelusta käy nopeasti ilmi, että sosioekonomisen aseman vaikutuksen musiikin harrastamiseen ovat laajat, ja ne heijastelevat suoraan yhteiskunnassa esiintyvää eriarvoisuutta.
Opinnäytetyössä nostetaan esiin haasteita erityisesti erityispedagogiikan osaamisessa sekä maahanmuuttajataustaisten harrastajien löytämisessä ja sitouttamisessa. Ratkaisujen löytäminen on yhteinen etu ja kaikkien osapuolten panosta tarvitaan. Erityispedagogiikkaan pitäisi panostaa huomattavasti enemmän musiikkipedagogien koulutuksessa, ja musiikkioppilaitosten tulisi tehdä entistä tiiviimmin yhteistyötä koulujen ja maahanmuuttajien yhdistysten kanssa. Lisäksi tuloeroista johtuvaan eriarvoisuuteen tulisi kiinnittää huomiota varsinkin instrumenttihankintojen yhteydessä.
This thesis uses literary sources, personal experiences and observations, and an interview as methods. The sources and the interview quickly reveal the broad impact of socioeconomic status to music education, reflecting the inequality present in our society.
This thesis highlights challenges particularly in the lack of skills in special pedagogy and recruitment and engagement of participants with immigrant backgrounds. Finding solutions is a common interest and requires everyone’s contribution. Special education should have much more emphasis in the education of music pedagogues, and music institutions should work even more closely together with schools and immigrant associations. Inequality related to income disparities should be addressed especially in relation to instrument purchases.