Työterveyshoitajan osaamisen kehittäminen asiakkuudenhoidossa: nykytilan kartoitus osaamisen kehittämiseksi
Ronkainen, Pirita (2025)
Ronkainen, Pirita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523473
Tiivistelmä
Yhteiskunnallisissa keskusteluissa työterveyshuollon rooli ja kasvavat kustannukset ovat puhututtaneet. Organisaatioiden tyytyväisyys työterveyshuollon palveluihin on laskenut ja yritykset kokevat työterveyshuollon kehityksen pysähtyneen. Viime vuosien aikana työterveysyhteistyötä on tutkittu vähäisesti, vaikka se on edellytys vaikuttavaan työterveyshuoltoon. Työterveyshoitajien rooli työterveysyhteistyössä on keskeinen. Työterveyshoitajan työ on muuttunut paljon osana yleistä työelämän muutosta, mikä edellyttää työterveyshoitajilta jatkuvaa uuden oppimista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työterveyshoitajien osaamista asiakkuudenhoidon kehittämiseksi tilaajaorganisaatiossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mihin työterveyshoitajat kaipaavat lisäkoulutusta oman osaamisen ja asiakkuudenhoidon kehittämiseksi. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään tilaajaorganisaation työterveyshoitajien osaamisen kehittämiseen, minkä lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää työterveys-hoitajan työn ja koulutuksen kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena yksityiselle työterveyspalveluyritykselle. Koordinoivilta työterveyshoitajilta selvitettiin monimenetelmäisesti heidän kokemuksiansa lisätuen ja lisäkoulutuksen tarpeista asiakkuudenhoitoon liittyen. Aineistokeruu toteutettiin kyselylomakkeella ja teemahaastattelulla. Sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti hyödyntäen koodausta ja teemoittelua. Tulokset osoittivat sen, että työterveyshoitajat kaipaavat asiakkuudenhoitoon lisää tukea ja koulutusta. Suurimmat lisätuen ja -koulutuksen tarpeet liittyivät moniammatilliseen tiimityöhön sekä tiedon käsittelyyn ja analysointiin. Tutkimus toi lisäksi esille osaamisen sanoittamisen haasteellisuuden ja osaamisen yksilöllisen luonteen. Tulosten perusteella asiakkuudenhoidon kehittämiseksi ja työterveyshoitajien osaamisen kehittämiseksi tarvitaan kokonaisvaltaista systemaattista koulutusta eri osa-alueista, toimintamallien ja rakenteiden tarkastelua sekä säännöllistä keskustelua yksilön osaamisen kehittämisen tarpeista. Tutkimuksessa käsiteltiin työterveysyhteistyötä ja asiakkuudenhoitoa työterveyshoitajien ja osaamisen näkökulmasta. Työterveysyhteistyötä tehdään aina yhdessä asiakasyrityksen kanssa, minkä vuoksi olisi tärkeää selvittää myös asiakasyritysten kokemuksia työterveysyhteistyöstä ja asiakkuudenhoidosta.