Kirjat näyttämölle : teatterin mahdollisuudet lukemaan innostamisessa kirjastossa
Kannisto, Paula (2025)
Kannisto, Paula
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025063023573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025063023573
Tiivistelmä
Yksi kirjaston tärkeimpiä lukemaan innostamisen välineitä on kirjavinkkaus. Perinteinen kirjavinkkaus ei kuitenkaan houkuttele kaikkia lukemaan, ja kirjavinkkauksen erilaisia muotoja onkin kehitetty vuosien varrella. Opinnäytetyöni tarkastelee kirjavinkkausta keskittyen sen esitykselliseen muotoon. Esittelen kolme eri ikäryhmille kohdennettua kirjavinkkausesitystä, joissa olen itse ollut mukana: nuorille suunnattu ”Bookflix”, aikuisille suunnattu ”Kirjahyllyelämä” ja lapsille ja lapsiperheille suunnattu ”Meidän piti lähteä”.
Kirjahyllyelämä-kirjavinkkausesityksestä tehtiin pienen otannan kyselytutkimus, jossa kartoitettiin kiinnostusta vinkattuihin kirjoihin esityksen jälkeen, ja sitä kiinnostiko kirjavinkkaus näytelmällisenä esityksenä. Kyselytulokset vahvistavat havainnot yleisön myönteisestä palautteesta.
Avaan kirjavinkkausesitysten tekoprosessia erityisesti taiteellisen työskentelyn osalta. Tarkastelen lukemaan innostamista kirjavinkkausesitysten kautta kaksoisammatillisesti - sekä kirjastolaisen että taiteen ammattilaisen silmin. Pohdin teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatti-identiteettiäni kirjastotyössä, ja sitä, kuinka teatteri ja taide voisivat olla tiiviimmin osana kirjaston palveluita.
Kirjahyllyelämä-kirjavinkkausesityksestä tehtiin pienen otannan kyselytutkimus, jossa kartoitettiin kiinnostusta vinkattuihin kirjoihin esityksen jälkeen, ja sitä kiinnostiko kirjavinkkaus näytelmällisenä esityksenä. Kyselytulokset vahvistavat havainnot yleisön myönteisestä palautteesta.
Avaan kirjavinkkausesitysten tekoprosessia erityisesti taiteellisen työskentelyn osalta. Tarkastelen lukemaan innostamista kirjavinkkausesitysten kautta kaksoisammatillisesti - sekä kirjastolaisen että taiteen ammattilaisen silmin. Pohdin teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatti-identiteettiäni kirjastotyössä, ja sitä, kuinka teatteri ja taide voisivat olla tiiviimmin osana kirjaston palveluita.