Elbilen ur ett totalekonomiskt perspektiv
Tran, Viet (2025)
Tran, Viet
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025070323594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025070323594
Tiivistelmä
I detta examensarbete undersöks om elbilen är ett ekonomiskt och miljömässigt hållbart alternativ till traditionella fossildrivna bilar i Finland. Studien bygger på en jämförande analys mellan elbilen och fossildrivna bilar med fokus på total ägandekostnad. Praktisk användning i finskt och nordiskt klimat samt aktuella politiska beslut och trafikens infrastruktur i Finland genom informationen, rapporter, forskning och tester från bland annat Klimatpanelen, FLTP, Traficom och Bloomberg. Resultaten visar att elbilar har potentialen att erbjuda en lägre totalkostnad över längre tid. Tack vare förbättrad teknik, politiska skattefördelar och mindre driftkostnader. Samtidigt som Finland bygger på större andel fossilfri elproduktion från vindkraft, kärnkraft och vattenkraft kommer detta tillföra ett betydligt lägre livscykelutsläpp för elbilen. I arbetet lyfts fram utmaningar såsom räckviddsminsking i finskt klimat under vintermånaderna, laddningsmöjligheter i olika områden i Finland samt ökat däckslitage jämfört med traditionella bensin- och dieselbilen. I lärdomsprovet kommer man fram med att elbilen har ett bra alternativ både ekonomiskt och miljömässigt och är en bra alternativ för övergången till ett miljömässigt mer hållbart transportsystem i Finland.
