Droonien hyödyntäminen last mile -toimituksissa Suomessa
Niemi, Aleksi (2025)
Niemi, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025072523675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025072523675
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee droonien mahdollisuuksia Suomen sisäisissä toimitusketjuissa erityisesti last mile -kuljetuksissa. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka drooneja voitaisiin käyttää tehokkaasti ja turvallisesti logistiikassa, sekä mitkä tekijät vaikuttavat niiden soveltuvuuteen suomalaisissa olosuhteissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista menetelmää ja analyysi perustuu ajankohtaisiin lähteisiin sekä esimerkkeihin toteutuneista drooni kuljetus kokeiluista Suomessa.
Työssä käsiteltiin ensin droonien teknisiä ominaisuuksia, toimintaperiaatteita ja kehityshistoriaa. Tämän jälkeen tarkasteltiin, miten pohjoisen kylmät, tuuliset ja pimeät olosuhteet vaikuttavat droonien toimintaan sekä millaisia teknologisia ratkaisuja näihin haasteisiin on kehitetty. Työssä perehdyttiin myös droonien lainsäädännöllisiin rajoituksiin sekä EU:n asetuksiin 2019/945 ja 2019/947, jotka säätelevät droonien käyttöä ja teknisiä vaatimuksia.
Erityinen painopiste on last mile -logistiikassa, jossa droonien hyödyntäminen voi tarjota ratkaisuja mm. ruuhkien, pitkien etäisyyksien ja haja-asutuksien aiheuttamiin haasteisiin. Työssä tarkastellaan suomalaisia pilottihankkeita, kuten Woltin ja Foodoran toteuttamia drooni kuljetuksia Espoossa. Tulokset osoittivat, että drooneilla on potentiaalia nopeuttaa toimituksia ja vähentää päästöjä, mutta samalla huomioiden turvallisuus, tekninen luotettavuus ja lainsäädännön velvoitteet.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä oli, että droonit voivat muodostua tulevaisuudessa merkittäväksi osaksi Suomen logistiikkaratkaisuja erityisesti silloin, kun ne suunnitellaan huolellisesti paikalliset olosuhteet huomioiden ja niitä täydentävät muu toimitusverkosto.
Työssä käsiteltiin ensin droonien teknisiä ominaisuuksia, toimintaperiaatteita ja kehityshistoriaa. Tämän jälkeen tarkasteltiin, miten pohjoisen kylmät, tuuliset ja pimeät olosuhteet vaikuttavat droonien toimintaan sekä millaisia teknologisia ratkaisuja näihin haasteisiin on kehitetty. Työssä perehdyttiin myös droonien lainsäädännöllisiin rajoituksiin sekä EU:n asetuksiin 2019/945 ja 2019/947, jotka säätelevät droonien käyttöä ja teknisiä vaatimuksia.
Erityinen painopiste on last mile -logistiikassa, jossa droonien hyödyntäminen voi tarjota ratkaisuja mm. ruuhkien, pitkien etäisyyksien ja haja-asutuksien aiheuttamiin haasteisiin. Työssä tarkastellaan suomalaisia pilottihankkeita, kuten Woltin ja Foodoran toteuttamia drooni kuljetuksia Espoossa. Tulokset osoittivat, että drooneilla on potentiaalia nopeuttaa toimituksia ja vähentää päästöjä, mutta samalla huomioiden turvallisuus, tekninen luotettavuus ja lainsäädännön velvoitteet.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä oli, että droonit voivat muodostua tulevaisuudessa merkittäväksi osaksi Suomen logistiikkaratkaisuja erityisesti silloin, kun ne suunnitellaan huolellisesti paikalliset olosuhteet huomioiden ja niitä täydentävät muu toimitusverkosto.