Säestystallenteiden käytön vaikutuksia matalien vaskisoitinten perustason opetuksessa
Kuusela, Matiiss (2025)
Kuusela, Matiiss
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080723826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025080723826
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä vaikutuksia säestystallenteiden käytöllä on vaskisoitinoppilaitten soitonoppimisessa ja miten säestystallenteita voi soveltaa vaskisoitinopetuksessa oppilaskohtaisesti. Opinnäytetyöhön liittyi opetuskokeilu Lappeenrannan musiikkiopistossa. Opinnäytetyössä on kuvattu myös omien säestystallenteiden tekemistä ja tallenteiden tekemisen työkaluja.
Opinnäytetyössä on haastateltu kahta eri soittimen soitonopettajaa, joiden kokemuksia säestystallenteiden käytöstä on vertailtu tekijän opetuskokeilussa saamiin kokemuksiin sekä muihin kirjallisissa lähteissä mainittuihin tuloksiin. Opinnäytetyön lähteinä on lisäksi käytetty soittokirjoja ja -vihkoja, jotka sisältävät säestystallenteita.
Opinnäytetyöprosessissa kävi ilmi, että säestystallenteita voi hyödyntää soitonopetuksessa ja -oppimisessa hyvin monipuolisesti ja yksilöllisesti, vaikka niiden käytössä on myös haasteita. Säestystallenteiden käyttö ei kuitenkaan ole ainoa keino, jolla oppilas voi oppia yhteissoittoa, oman instrumenttinsa hallintaa ja ylipäätään musisointia. Tallenteiden käyttö lisäsi oppilaiden soittomotivaatiota ja tavoitteellisuutta, ja auttoi heitä ymmärtämään ja sisäistämään tallenteiden kanssa soittamiensa kappaleiden tyylilajeja.
Opinnäytetyössä on haastateltu kahta eri soittimen soitonopettajaa, joiden kokemuksia säestystallenteiden käytöstä on vertailtu tekijän opetuskokeilussa saamiin kokemuksiin sekä muihin kirjallisissa lähteissä mainittuihin tuloksiin. Opinnäytetyön lähteinä on lisäksi käytetty soittokirjoja ja -vihkoja, jotka sisältävät säestystallenteita.
Opinnäytetyöprosessissa kävi ilmi, että säestystallenteita voi hyödyntää soitonopetuksessa ja -oppimisessa hyvin monipuolisesti ja yksilöllisesti, vaikka niiden käytössä on myös haasteita. Säestystallenteiden käyttö ei kuitenkaan ole ainoa keino, jolla oppilas voi oppia yhteissoittoa, oman instrumenttinsa hallintaa ja ylipäätään musisointia. Tallenteiden käyttö lisäsi oppilaiden soittomotivaatiota ja tavoitteellisuutta, ja auttoi heitä ymmärtämään ja sisäistämään tallenteiden kanssa soittamiensa kappaleiden tyylilajeja.